Waarom zijn braadworsten altijd krom?

Het valt me op dat braadworsten altijd krom zijn. Heeft dat een reden? Lastige met kromme braadworsten is dat je de zijkanten moeilijk kunt bakken tenzij je heel veel vet gebruikt..

3 jaar geleden
3.8K
tinus1969
3 jaar geleden
Je hebt helemaal niet veel vet nodig, want de braadworsten hoeven niet in het vet te staan om gaar te worden. Hoogstens wordt de zijkant dan iets minder bruin of zwart.
Inekez1
3 jaar geleden
Het voordeel van kromme worsten is dat je ze maar aan 2 kanten kunt braden. Rechte worsten moet je om de haverklap draaien omdat ze nooit allemaal netjes blijven liggen op de kant waarvan jij vindt dat die nu aan de beurt is om bruin te worden. Als een recht worstje terugrolt naar de kant die al bruin is, wordt die daar te donker en blijft een andere kant te licht, of je moet de hele pan met worsten extra lang op laten staan en extra vaak draaien zodat je zeker weet dat je alles gehad hebt. Braadworsten braad je in een braadpan. Een goede braadpan wordt ook aan de zijkanten warm. De buitenbocht van de worsten die (bijna) tegen de zijkant van de pan liggen, worden dus ook mooi bruin. Alleen de binnenbocht niet. Omdat de huid in de binnenbocht niet gebraden wordt, kun je daar goed de kleur van het vlees zien. Is dat nog roze, dan is de worst nog niet gaar, ook al ziet de buitenkant er al mooi bruin uit. Is de binnenbocht ook bruin, dan is de worst gaar.

Het beste antwoord

Braadworsten hebben een kromming omdat de darm bij het dier in kwestie ook opgerold in de buik ligt. Vul je deze lege darm weer met worstdeeg, dan neem ’t zijn natuurlijke vorm weer aan.
De darmen zijn overigens zowel recht als in krans (rond) verkrijgbaar: eetbare collageendarmen worden gemaakt van de onderhuid van runderen.
SimonV
3 jaar geleden
paulus811
3 jaar geleden
Dank voor je antwoord SimonV, maar voorzover ik weet worden braadworsten vrijwel nooit meer in een echte darm gemaakt. Ik kan me wel voorstellen dat een kunstdarm er om de reden zoals in je antwoord, er ambachtelijker uitziet. +
Ivana
3 jaar geleden
@Paulus 811 Ga naar de vakman en je krijgt echte darmen!!
paulus811
3 jaar geleden
@Ivana, ik woon momenteel voor twee maanden op het Duitse platteland en zit midden tussen de vakmannen, vandaar dat het me opviel en ik me realiseerde dat braadworsten in de supermarkt in Nederland ook altijd krom zijn. Overigens probeer ik braadworsten en ander vlees zo weinig mogelijk te eten ivm dierenwelzijn, maar zijn vegetarische opties in restaurants hier lastig te vinden en als ze al op de kaart staan, zijn ze vaak niet lekker. Duitsland blijft een worstland zoals Nederland een kaasland is.