Zijn deze eieren qua voedingswaarde echt beter dan de goedkope?

Op het doosje staat "Met omega 3"
Ligt dat dan echt aan de voeding die de kippen hebben gehad of is zo iets alleen maar marketing?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
Pieterke
4 jaar geleden
Hier is al eerder een vraag over gesteld: https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/477933/eet-4-omega-3-eieren/

Antwoorden (1)

De voedingswaarden van eieren zijn nagenoeg gelijk. Het gaat immers over de verbrandingswaarde (energie). Het gaat dus niet om beter, maar om anders.
1 stuk (50 gram) hard gekookt ei bevat:
Energie 64 kcal
Vet 4,4 g - waarvan verzadigd 1,4 g
Koolhydraten 0 g - waarvan suikers 0 g
Vezels 0 g - Eiwit 6,2 g - Zout 0,19 g
De onverzadigde vetzuren zijn afkomstig van de oliehoudende zaden in het voer; voornamelijk lijnzaad.
Enkele jaren geleden werd reclame gemaakt met meervoudig onverzadigde vetzuren, later werd dat veranderd in linolzuur en linoleenzuur. Tegenwoordig klinkt het interessant als je het omega-3 noemt, maar het gaat steeds over hetzelfde. De omega-3 is dus alleen een reclametruc om met moeilijke termen te gooien, klinkt interessant.
Eieren koop je op je eigen smaak en eventueel op het principe van vrije uitloop of bio. De goedkoopste komen uit de legbatterijen met soms 100.000 kippen in een stal. De echte biokippen lopen buiten, hebben meer ruimte en dus duurdere eieren.