Wordt je ziek van rauwe bacon?

Ik eet nooit varkensvlees eigenlijk, dus geen idee.. Op de verpakking staat "gerookt en luchtgedroogd, om te verwarmen"
Pas na het rauw op brood te eten las ik op de achterkant dat je het echt door en door moet verhitten.
Zo kwam het niet op me over.
Was wel erg taai.
Kun je er dan ziek van worden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Het is gerookt en luchtgedroogd. Je hoeft dus niet bang te zijn om ziek te worden.

Antwoorden (1)

Deze bacon is gerookt, gedroogd en gezouten. Allemaal technieken om te conserveren, dus behandeld tegen bederf. Je zal er zeker niet ziek van worden als je het onverwarmd of ongekookt eet. Veel mensen zijn gek op rauwe biefstuk en filet americain. Rauw vlees dat zo gegeten kan worden zonder problemen.
Alleen goed de t.h.t.-datum in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oke bedankt! Wat achterop de verpakking stond had mij al behoorlijk laten schrikken.
Datum is 17, dus morgen gaat het wel op.
Toch lekkerder om te bakken denk ik
gvrox
4 jaar geleden
Allemaal technieken om het beter houdbaar te maken inderdaad, maar niet gegarandeerd veilig. Zie bijvoorbeeld https://www.myrecipes.com/extracrispy/is-raw-bacon-safe-to-eat . Verder gaat de vergelijking tussen varkensvlees en rundvlees niet op, rauw rundvlees is relatief veilig om te eten (maar niet eens 100%) , rauw varkensvlees absoluut niet. Dat er op de verpakking staat dat je het door en door moet verhitten zal ook niet voor niets zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De vraag is of je er ziek van kunt worden. De vrager en Elder weten ook dat het niet de bedoeling is om rauw te consumeren.
Indien je rauw varkensvlees eet (dat gebeurt ook, in België zie ik het geregeld), wordt dit eigenlijk alleen echt afgeraden aan bijvoorbeeld zwangeren.
Deze bacon is zelfs niet echt rauw meer, omdat deze behandeld is.
Maak je dus niet druk om het feit dat je een paar plakken rauw hebt gegeten.
Lees deze link maar eens: http://www.afsca.be/onzevoeding/rauwvarkensvlees/lekkernijofhoogrisico/ Dus laat het idee dat je ziek kunt worden los (als je dat gaat denken, voel je je geeneens lekker meer).
En de rest morgen lekker uitbakken;-) Plus
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@gvrox
Er staat niet op de verpakking dat je het door en door moet verhitten en ik heb meer vertrouwen in de Nederlandse vleeskeuringsdienstn en de NVWA - Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit als in een Engelse site. En mijn ervaring bij de Engelsen is ook nog, dat ze bijna alles half rauw eten (vlees, groenten en vis).
gvrox
4 jaar geleden
@elder161 in de vraag staat : "Pas na het rauw op brood te eten las ik op de achterkant dat je het echt door en door moet verhitten." Denk dat *juist* de fabrikant weet hoe veilig het voedsel is. En in de eerste reactie op jouw antwoord staat ook "Wat achterop de verpakking stond had mij al behoorlijk laten schrikken." Overigens blijkt uit de Belgische site die Simonsdochter aanhaalt dat het gevaar tegenwoordig minder is dan ik dacht, dus daar zit ik mis. De kans dat je ziek wordt is dus niet heel hoog, maar ook niet 0. Tenslotte (en het doet er niet veel toe hoor), het is geen Engelse site neem ik aan omdat de USDA en de CDC aangehaald worden. Hoe dan ook, het zal weinig uitmaken wat Amerikanen of Engelsen *doen* of iets wel of niet verstandig is.