wat is het verschil tussen gist en desem?

4 jaar geleden
3.9K
Griffin
4 jaar geleden
Desem is volgens mij brooddeeg mét gist die al een dag aan het fermenteren is. Broodbakkers gebruiken vaak een stuk desem(deeg van de vorige dag) om de gist cultuur een boost te geven in nieuw deeg.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Griffin
Het deeg van de vorige dag (zonder gist Saccharomyces cerevisiae) gaat door het langer staan spontaan gisten door alle micro-organismen die er van nature inzitten.

Antwoorden (2)

Gist
De bakker gebruikt gist om de suikers in het deeg om te zetten in koolzuurgas. Dit gas, ook bekend als CO2, zorgt voor de belletjes in het deeg. Deze gasbelletjes drukken het deeg omhoog. Dit is het rijzen van het deeg. Tijdens het gisten wordt ook alcohol gevormd, maar die vervliegt tijdens het bakproces.

Desem
Zuurdesem- of desembrood is brood waarvan het deeg niet met gist is gerezen, maar met zurig deeg als rijsmiddel. Desem is zuur geworden deeg. De bakker maakt een dun beslag van meel en water en laat dat rusten. Na een paar dagen ontwikkelt zich de gewenste "microflora" van bacteriën en gisten. Deze doen het beslag opborrelen en een fris-zure geur verspreiden.
fremar
4 jaar geleden
Zuurdesem, zuurdeeg, natuurdesem of desem is een brooddeeg op basis van bloem en water zonder toevoeging van bakkersgist. Het deeg rijst daarentegen door fermentatie op basis van melkzuurbacteriën, azijnzuurbacteriën en gisten die er van nature in aanwezig zijn. Door dit proces heeft zuurdesembrood een licht zure smaak en een betere houdbaarheid.
Gist of bakkersgist is Saccharomyces cerevisiae. Dit is een micro-organisme, dat aan het deeg wordt toegevoegd en dat van zichzelf groeit in het deeg en daarbij koolzuur aanmaakt. Door dit gas gaat het eeg rijzen.