Hoe wordt tortellini gemaakt?

Van die 'kussentjes' pasta met vlees of kaas erin. Ik vraag me af hoe ze dat erin doen, wie of wat doet dat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
Amadea
4 jaar geleden
Op vergelijkbare wijze als loempia's, maar dan in het klein: je legt een laagje deeg plat, doet in het midden een bolletje vulling, en vouwt het dicht.
Amadea
4 jaar geleden
Dat zal Tamara moeten verduidelijken. In het groot gebeurt het nog net zo als in het klein. Maar dan uiteraard door machines.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Ik kom ieder jaar (behalve dit jaar...) in een hotel in Hafling (Noord Italië) Daar wordt elke tortellini met de hand gemaakt...pokkewerk is het. Paar jaar geleden mochten wij een kijken nemen in de keuken en samen met de chef-kok onze eigen tortellini maken, was erg leuk...voor jezelf, maar voor 100 gasten...

Antwoorden (1)

Dat is niet zo moeilijk, maar het is wel bewerkelijk om het met de hand te doen.
Eerst wordt een pasta deeg gekneed van bloem, olijfolie, zout en eieren en dit deeg moet dan 1 uurtje rusten in de koelkast.
Op een bebloemd werkvlak worden dan kleine stukken van dit deeg geplukt, die vervolgens heel dun worden uitgerold. Uit dit deeg worden dan kleine rondjes uitgestoken.
Intussen is de vulling al gemaakt, want het deeg moet snel gevuld worden. Het droogt snel uit en dan kan je het niet meer vormen.

De kleine uitgestoken rondjes deeg worden dan natgemaakt (vinger + kommetje water) zodat alles beter blijft plakken. In het midden van de cirkeltjes deeg wordt een klein lepeltje vulling gelegd en dan wordt het rondje dichtgeklapt tot een half maantje. De randen worden goed dichtgeknepen met de vingers. Tot slot worden de punten dan naar elkaar toegevouwen en op elkaar gedrukt.
Uiteindelijk worden ze dan gekookt in ruim kokend water met zout en wat olijfolie.
amc