Wat gebruik ik ipv pruimen uit een pot in een recept?

Ik heb een lekker recept gevonden voor de crockpot waarin ik pruimen uit blik of pot moet toevoegen. Nu kan ik in de winkel alleen maar gedroogde pruimen vinden. Maar ik heb ook het sap nodig uit de pot.. Waarmee kan ik het recept aanpassen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (3)

Tutti Frutti, abrikozen, kersen of perziken in blik/pot kan je bv gebruiken.
De smaak zal iets anders zijn maar het is allemaal fruit dus neem wat je het lekkerst vindt. Succes met je nieuwe recept @PeerkeP
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ prima vervangingen
Je kan heel goed met gedroogde pruimen werken. Zet ze in een laagje lauw-warm water en laat dat één nachtje staan om te weken. Afhankelijk van het vlees, dat je eventueel in de crockpot doet kan je eventueel voor het weken nog wat suiker toevoegen (b,v. voor kip of varkensvlees). Als je alleen vers fruit wilt gebruiken denk dan aan een paar lekkere peren of (als je ervan houdt) een verse ananas. Als je met peren gaat werken kan je het extra lekker maken met twee glazen witte port.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ inderdaad ook een prima tip: laten weken.
Als je de gedroogde pruimen zo'n twee uur laat weken in een vloeistof, heb je al een lekker sap waarin alle vitamines, vezels, voedingsstoffen en smaak van de pruimen is opgenomen.
Doe de pruimen, al dan niet in stukjes gesneden, in een schaaltje en giet er een kop lauwwarm water bij. Zet dan in de koelkast om te laten weken.

Nog lekkerder kan het zijn om er thee voor te nemen. Ceylonthee of kaneelthee is vaak erg lekker bij pruimen. Soms kan ook een wijn , abdijbier of guiness er lekker bij zijn. Het ligt er net aan wat de andere ingrediënten zijn.
In een crockpot is het echter niet direct noodzakelijk om pruimen te laten weken. Je kunt ook de gedroogde pruimen in de cooker doen en er pruimensap van bijv. Zonnatura e.d. bijdoen. Dit is ook gewoon in de supermarkt te koop.
amc