Hoe lang kan je gewassen andijvie bewaren?

Ik eet elke dag 100 gram andijvie, ik bak/sauteer het eerst heel kort in de pan, vervolgens doe ik er 100ml vloeibaar ei-eiwit en 1 volledig eitje bij en dan meng ik alles samen.

1 krop andijvie is ongeveer 600 gram, ik heb het gewassen en vervolgens in porties van 100g gedaan (ziplock zakjes, zie afbeelding in bijlage).

Nu vraag ik mij af of hoe lang men gewassen andijvie in de koelkast kunnen bewaren op deze manier en of het veilig is om dit 5 dagen lang te bewaren?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K
Amadea
4 jaar geleden
Dat wordt volgens mij na langer dan een dag bewaren slap en smakeloos...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hey Amadea, aangezien ik het bak met eieren gaat het me niet zo zeer meer om de smaak maar om de vezels die er in zitten, tijdens het bakken met met olie en eieren wordt de andijvie sowieso al slap (wat ik best lekker vind, de combinatie) maar wat ik mij vooral afvraag hoe veilig het is om gewassenaandijvie 5-6 dagen te bewaren in de koelkast? Ik voeg even een foto toe van het recept, ik doe er ook wat groene asperges bij (kant en klaar uit bokalen).
Ritsuka
4 jaar geleden
Wow, eke dag hetzelfde? Word je dat nirt zat?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ritsuka, dit recept eet ik inderdaad elke dag, de rest van mijn maaltijden probeer ik wel af te wisselen ;)
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Ik denk niet dat het onveilig is - als je goed ruikt en proeft kan het niet zoveel kwaad. Je raakt wel heel veel vitaminen kwijt op deze manier. Kost misschien iets meer tijd, maar waarom snijd je niet elke dag af wat je gebruikt? Ik denk dat dat beter is ivm verlies van vitaminen en mineralen.
paulus811
4 jaar geleden
Zelfs een fles kraanwater in de koelkast zou ik na 5 dagen niet meer drinken. Het water op de gewassen andijvie lijkt me dan ook aan het eind niet heel fris meer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Iedereen, alvast hartelijk dank voor de reacties, ik zal het voor alle zekerheid maximaal 3 dagen bewaren in de koelkast, maar dan fijn gesneden zoals in de supermarkt (^_*)
paulus811
4 jaar geleden
Het is al gezegd, maar je moet het snijden net voor gebruik anders wordt het slap en smerig. Bewaar gewoon de bladeren van 100 gram andijvie in een zakje en snijdt ze net voor je ze in de pan doet. Lekkerder en veel langer houdbaar. Nog beter dan een plastic zak is bewaren in een vochtige (thee)doek., ook beter voor het milieu....

Antwoorden (1)

Voor het bewaren zou ik de andijvie al fijn snijden zoals je het gebruikt bij het bakken. Je komt het zo immers ook tegen in de koeling van de supermarkt. Was het extra koud, laat goed uitdruipen en doe het in de luchtdichte zakjes. Vijf dagen bewaren moet zeker lukken. Het voordeel van het fijn snijden is, dat je de laatste dag een enkel blaadje dat wat gelig of bruin is eruit kunt vissen. Verder is er niets mis mee.
Bewaar wel in de groentenbak van de koelkast en niet in de koudste ruimte (het kan n.l. niet goed tegen bevriezing rond de nul graden. Een graad of 4 is het beste.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Alvast hartelijk dank voor de reacties, ik zal het voor alle zekerheid maximaal 3 dagen bewaren in de koelkast, maar dan fijn gesneden zoals in de supermarkt (^_*)