Wat krijg je als je een chocoladebol bestelt?

De Hema wil de naam moorkop wijzigen in chocoladebol. Maar er bestaat al jaren een ander gebak dat chocoladebol heet: de Bossche Bol, een landelijk bekende lekkernij. In Den Bosch door iedereen sjekladebol of chocoladebol genoemd, De Bossche Bol ziet er heel anders uit dan de moorkop.

2.1K
paulus811
4 jaar geleden
De Bossche bol heet Bossche bol en geen chocoladebol. Dat de moorkop ook een bol met chocola is, maakt niet zoveel uit. Slagroomgebak heb je ook in allerlei varianten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Laat je niet gek maken !
Het is niet meer dan een marketingstunt van de Hema. Dezelfde truc is al eerder uitgevonden door Buys die destijds de nergerzoenen omdoopte.
Zie ook: https://www.trouw.nl/nieuws/negerzoen-rel-bedacht-door-marketing~be51133d/
SentWierda
4 jaar geleden
@Ozewiezewoze. Dat omdopen van negerzoenen is niet zo goed gelukt. Iedereen noemt ze nog zo of met een knipooogvariant: negenzoenen. Want er zitten negen in een doos.
paulus811
4 jaar geleden
@SentWierda, de 'marketingstunt' van de HEMA lijkt evenmin goed gelukt, bijna 40% zegt er nooit meer te komen zag ik op tv voorbij komen.
SentWierda
4 jaar geleden
@paulus811 en ozewiezewoze. Behalve moorkoppen zijn er nog tientallen producten te noemen waar misschien iemand zich aan kan storen. Ik noem er twee: hernhuttertjes en kozakkenkoeken.
LeonardN
4 jaar geleden
@SentWierda Ik neem aan dat jij ons zo zou kunnen vertellen wat er mis is met die producten, althans ik neem aan dat je benaming verwarrend vindt.
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN. Ik zou niet weten wat er mis mee is. Ik schreef: 'waar misschien iemand zich aan kan storen'. Omdat er een relatie gelegd kan worden tussen hernhuttertjes/kozakkenkoeken met volken/bevolkingsgroepen, kan ineens iemand een discussie hierover beginnen. Ikzelf zal dat zeker niet doen.
Vandaag zag ik een advertentie over hernhuttertjes. Gisteravond zag ik op tv een reportage over kozakkenkoeken. En stel dat het over Arnhemse meisjes gaat - er hoeft maar één Arnhems meisje boos te worden....
LeonardN
4 jaar geleden
Ah dan begreep ik je opmerking verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat er een naamsverwarring zou kunnen zijn. Maar nu snap ik je, het ging om de relatie tussen etniciteit en naamgeving. Ik denk dat jodenkoeken eerder ten prooi zal vallen aan de politieke correctheid.
SimonV
4 jaar geleden
Met de jodenkoeken valt het wel mee:
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/318948/negerzoen-jodenkoek-wel/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ozewiezewozewie... Goed gezien. Lang leve de reclamestunt.
https://www.adformatie.nl/influencer-marketing/negerzoenaffaire-nikkepikken
Deze kende ik nog niet, met dank aan @momopoyolo
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/92026/heten-negerzoenen-tegenwoordig/

Antwoorden (1)

Bij de Hema krijg je een moorkop als je een chocoladebol bestelt.
In Den Bosch de Bossche bol.
Op andere plaatsen moet je dus vanaf heden navragen wat je krijgt.
Maar de kans is groot dat je als je een chocoladebol bestelt overal nog steeds een Bossche bol krijgt.
84% van een poll: de moorkop is al jaren een begrip en dat moet zo blijven.
Verschillende kleine banketbakkerijen gaan wel over op de nieuwe naam.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Het lijkt me nu wel duidelijk. De chocoladebol is de Bossche Bol - want geheel omhuld door chcolade.
De moorkop kan niet een chocoladebol worden, want alleen de bovenkant is chocolade. Als iemand aanstoot neemt aan het woord moorkop dan suggereer ik: chochoofd. Dat dekt de lading, hoewel het eigenlijk een mesjokke (zotte, dwaze) benaming is.
De marketingactie (marketingtruc?) van de Hema lijkt me mislukt. En dat kleine banketbakkerijen zo enthousiast zijn over de nieuwe naam roomkop - dat betwijfel ik. De bakkers die ik ken blijven de woord moorkop gebruiken. De bakker in Monster die uit z'n vel springt als een klant een moorkop bestelt - ik vind dat een buitensporige reactie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Die bakker in Monster stond op het punt om failliet te gaan en wilde een doorstart maken.
Hij had geen geld voor een reclamecampagne, dus zocht hij de publiciteit. Gratis publiciteit bij Jinek en nog een gage toe.
https://www.briefjevanjan.nl/aan-eva-jinek-5/