Hoe worden mandarijntjes in blik van hun velletje ontdaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K
SingingCoyote13
4 jaar geleden
ik lust geen mandarijnen in blik meer geloof ik
dudemeister
4 jaar geleden
ik had een keer een uitzending gezien van de KvWaarde hierover. Zag er idd niet heel erg smakelijk uit.

Antwoorden (1)

De meeste blikmandarijnen die we eten komen van ver. Uit Spanje of uit het land waar ze zelfs Mandarijn praten: China. In de mandarijnenpartjes uit blikfabrieken staat een legertje vrouwen mandarijnen te pellen. Elke 10 seconden een. 3000 per dag. En dan gaan ze met zijn allen in bad. Dit is alleen niet zomaar een bad. Het velletje zit zo vast dat het met mensenhanden of een machine met geen mogelijkheid los te krijgen is. De enige manier is om ze onder te dompelen in een speciale vloeistof. Het bijtende goedje waar de mandarijntjes in liggen is natronloog. Iets wat je misschien beter kent als gootsteenontstopper. Natronloog is een zogenaamde base die het velletje van de mandarijn aanvalt en in minuscule stukjes uit elkaar laat vallen tot er niks meer overblijft. De 4 km die ze door een soort chemische glijbaan gaan is precies genoeg om het velletje op te lossen maar de rest van het mandarijnenpartje heel te houden. Om het agressieve bad te neutraliseren doen ze er daarna zoutzuur bij. En geloof het of niet, gooi die twee gevaarlijke dingen bij elkaar en je krijgt doodgewoon drinkbaar water. En lekkere mandarijnenpartjes, zonder velletjes.
SimonV
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Klopt, er is een uitzending geweest van Keuringsdienst van Waarde waarin dit proces werd gevolgd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Plus,
was voor mij toch een reden om al sinds enkele jaren geen blik-mandarijntjes meer te kopen. Niet te veel chemie aan mijn eten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Plus, interessant.
Reddie
4 jaar geleden
@elder161, je hele lijf (en ook dat van planten) is een chemische fabriek. Je aversie tegen chemie is dus zinloos.
@SimonV, ''doodgewoon drinkbaar water'' met een beetje zout.