Ja, helaas wel. Voorverpakte gerookte vis kan vrij hoge hoeveelheden gevaarlijke Listeria-bacteriën bevatten. Ook bestaat een kleine kans op te hoge concentraties kankerverwekkende PAK's en te veel zout.
Volgens het Voedingscentrum kunnen er door milieuverontreiniging schadelijke stoffen voorkomen in (al of niet gerookte) vis. Het gaat vooral om zware metalen, dioxines, PCB’s of resten bestrijdingsmiddel.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Goed antwoord. Plusje.
Denk ook nog aan de hormonen en andere medicijnen en microplastics die in het water komen en nu al de visstand bedreigen. Wat in het water zit komt ook in de vis. Én dus in ons. Maar, vis is wel erg lekker; de rest nemen we erbij.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Erg overdreven dit antwoord alsof listeria alleen in vis kan voor komen, ook in andere vleessoorten of groente kan het voor komen.
Als bij de productie de hygiëne in acht is genomen is er niets aan de hand.
Datzelfde geldt voor zware metalen,wanneer je een BBQ doet moet je eens zien hoeveel PAKs je dan binnen krijgt.