Is het waar dat er vlees etende enzymen zitten in ananas?

Ik heb dit wel eens gehoord, maar weet niet of dit klopt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Eiwitsplisende enzymen ofwel proteasen vind je in ananas (bromelaïne), kiwi, papaya (papaïne) en o.a. mango. De vruchten worden o.a. gebruikt om vlees mals te maken, maar zijn er ook de oorzaak van, dat ze in combinatie met zuivel (melk, yoghurt e.d.) het melkeiwit (caseïne) afbreken en het toetje dan erg bitter maken en laten uitvlokken of schiften.
zie ook: http://www.dedamesdijk.nl/enzymen-onhandige-stofjes/

Antwoorden (1)

Nee, niet vleesetend. Maar wel een eiwit afbrekend enzym: bromelaïne. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat het eiwit in gelatine wordt afgebroken, daarom kan je geen verse ananas in gelatinepudding verwerken.

De stof bromelaïne wordt vaak ook gebruikt om vlees malser te maken.
Amadea