Hoe lang blijft ketjap manis goed?

Staat al een paar jaar ongeopend in de kast

4 jaar geleden
24.3K
Pieterke
4 jaar geleden
@marjolein55. Bedankt voor je reactie. Er staat niets op het potje.
Pieterke
4 jaar geleden
potje = flesje.
paulus811
4 jaar geleden
In zulke gevallen, dus al jaren oud en geen tht datum, zou ik het weggooien en nieuw kopen. Voor een paar centen heb je tegenwoordig uitstekende ketjap in de supermarkt en dan bedoel ik niet Conimex (maar wel bijvoorbeeld ABC). Waarom zou je voor zo'n kleine aankoop een gerecht verpesten?
Pieterke
4 jaar geleden
@paulus811, Bedankt voor je reactie. Ik heb het flesje inmiddels weggegooid.
marjolein55
4 jaar geleden
Meestal staat het vermeld op het potje/flesje.

Antwoorden (1)

Er moet een THT-datum opstaan (Tenminste houdbaar tot). De ketjap blijft twee maanden na THT en mogelijk langer goed (Als het er nog goed uitziet).
Als er geen datum vermeld is, dan blijft de kwaliteit na de aankoopdatum ongeveer drie jaar goed.
Daarna verslechtert deze langzaam, maar de kans op echt bederven is klein. Als de saus er nog goed uitziet en ruikt, is er weinig aan de hand.
Sojasaus bevat veel zout, en dat is bacteriostatisch. In deze omgeving kunnen bacteriën zich moeilijk vermenigvuldigen.
Er zijn Nederlandse en Engelse bronnen die zeggen dat ketjap onbeperkt houdbaar is.
https://crisisequipped.com/long-lasting-survival-foods/
Ongeopend natuurlijk.
SimonV
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt maar er staat geen THT datum op het flesje.
Amadea
4 jaar geleden
Staat het wellicht gestempeld op de bodem of op de dop? Goed kijken, het móet er op staan!