Mag een product een "geheim ingrediënt" hebben?

Als het volgens de Europese regelgeving verplicht is om de ingrediënten van een product erop te zetten, waarom hebben sommige producenten, zoals Coca Cola dan geheime ingrediënten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

In tegenstelling wat veel mensen willen dat je gelooft (ook onderdeel van de marketing natuurlijk), zijn er geen producten meer met een geheim ingredient. Alle ingredienten moeten op het etiket vermeld worden (Europese wetgeving).Zoals Utrecht ook antwoord, er is hier wel een beetje spelingsruimte, maar veel minder dan je zou verwachten.

Daarbij is de huidige analyse apparatuur zodanig dat je binnen mum van tijd een stof (dus ook coca cola) kan analyseren en kan achterhalen welke ingredienten er in zitten. Dat is niet in een uurtje gedaan, duurt wel iets langer, maar het is vrij simpel te doen.

2 andere dingen zijn echter nóg belangrijker:
1. De verhoudingen van de ingredienten. Die worden niet genoemd. Maar wanneer je eenmaal de ingredienten weet, kan je ook wel achter de verhoudingen komen in het eindproduct. Dat duurt wel langer dan bepalen wat er in zit, maar nog wel te doen.

2. Het productieproces. Dit is echt het meest belangrijk. We weten niet precies hóe het gemaakt wordt. En dat is echt cruciaal voor (de smaak van) het eindproduct. In welke verhoudingen worden de stoffen gemengd. Dit kan anders zijn dan de verhoudingen in het eindproduct (doordat je ergens wat verliest door filtreren bijvoorbeeld).

Dus de mythe van het geheime ingredient van coca cola wordt marketing technisch natuurlijk in stand gehouden (was vroeger overigens cocaine). De mythe is onderdeel van de beleving van het product. En het maakt een mooi verhaal natuurlijk. Maar alle ingredienten zijn al bekend. De verhoudingen waarschijnlijk ook, maar het productieproces, met alle details e.d., dat is een zorgvuldig bewaard geheim.
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De wet geeft ruimte om bestanddelen of ingrediënten in een categoriebenaming of omschrijvend op het etiket te zetten.
Dus ook coca-cola zet alle ingrediënten er wel op, maar niet in de exacte beschrijving waarmee jij de component kan kopen.
Voorbeelden: natuurlijke plantenextracten, natuurlijk aroma, vloeibare melkbestanddelen, plantaardige olie, kleurstof, emulgator, etc.
Met deze omschrijvingen in de ingrediëntendeclaratie te vermelden, voldoet de fabrikant aan de wet zonder de precieze -concurrentiegevoelige- details prijs te geven.