Is 3x de aangevolen dagelijkse hoeveelheid natriumnitriet schadelijk voor de gezondheid?

ik heb een vraagje over natriumnitriet, een bewaarmiddel (E250) die veel gebruikt wordt in ons voedsel.

De Europese toegelaten hoeveelheid natriumnitriet in ons vlees is max 150mg/kg vlees
De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid natriumnitriet is 0.06mg/kg lichaamsgewicht.
Dit betekend dat een persoon die 70kg weegt 4.2mg natriumnitriet mag consumeren per dag.
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vlees is 100gram (rood) vlees per dag.
Dit komt neer op 15mg natriumnitriet voor dat stukje vlees van 100gram. Zowat 3x meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid natriumnitriet die een mens mag innemen per dag.
Dit bewaarmiddel zou kankerverwekkend zijn.

Is 3x de aangevolen dagelijkse hoeveelheid natriumnitriet schadelijk voor de gezondheid?

4 jaar geleden
3.7K
Ritsuka
4 jaar geleden
Dat het de Europese toegelaten hoeveelheid is wil niet zeggen dat dat maximale er ook standaard in zit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De ADH gaat volgens mij over als je het elke dag je hele leven lang zou eten. Dus als je het niet bijna elke dag eet is het niet schadelijk, omdat je lichaam het dan gewoon kan verwerken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is heel moeilijk om aan de hand van enkele gegevens de juiste "dosis" nitriet te bepalen. Nitriet zit in bijna alle vleeswaar en kaas. Daarbij komt, dat heel veel snelgroeiende groenten zoals spinazie, spitskool e.d. door de kunstmest veel nitraat bevatten. Deze nitraat wordt in je lichaam omgezet in nitriet. De hoeveelheid nitriet die je binnenkrijgt is dus in de praktijk veel hoger dan je zou verwachten. Het probleem komt dan nog, dat de nitriet reageert met aminozuren tot de kankerverwekkende nitrosamines.

Antwoorden (1)

De 'acceptabele dagelijkse inname' is volgens de Europese Voedselautoriteit EFSA 0,07 mg per kg lichaamsgewicht. Voor nitraat – dat in de mondholte nitriet vormt – geldt 3,7 mg per kg lichaamsgewicht als acceptabel.

https://www.foodwatch.org/nl/onze-campagne-themas/onderwerpen/e-nummers/e250-natriumnitriet/

Je vraag is niet zuiver. Je spreekt over da "aanbevolen dagelijkse hoeveelheid" De ADH gaat over de ideale hoeveelheid die je binnen zou moeten krijgen.
Wat je bedoeld is de "acceptabele dagelijkse inname"

Ga je daar structureel overheen, dan kan dat inderdaad gezondheidsrisico's met zich meebrengen.

Gelukkig zijn de normen de maximale normen. In de praktijk wil een maximale norm niet zeggen dat die hoeveelheid er ook daadwerkelijk in zit.
Ook heeft vlees een aantal gezonde voedingsstoffen in zich. Die worden in de berekening van de ADH ook meegenomen. Er wordt dus met meer zaken rekening gehouden dat het rekensommetje dat jij in jouw vraag gebruikt.