hoe heet witte chocolade echt?

als je fondantchocolade zegt en melkchocolade zegt, waarom zeggen we dan witte chocolade?
is de juiste benaming in het vak dan cacaobotermassa?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Witte chocola is geen chocolade.
Amadea
5 jaar geleden
En het is zelfs niet wit van kleur, maar meer banaangeel. Maar in het Warenwetbesluit Cacao en Chocolade is het trucje bedacht dat er geen echte cacaobestanddelen in een product hoeven te zitten wanneer dat "witte chocolade" wordt genoemd. Als er maar wel ten minste 20% cacaoboter en ten minste 14% droge melkbestanddelen - inclusief ten minste 3,5% melkvet - in zit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoezo een trucje? Je hebt wel een cacaoboon nodig.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het Besluit om de reep witte chocolade te noemen is niet op basis van een trucje. Dat de vette melk reep de benaming witte chocolade mag blijven heten is vooral aan de Zwitserse producent te danken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@bjorn1, denk je echt dat bij de klanten het water in de mond loopt als een product - cacaobotermassa - heet? Of bedoel je de naam tijdens de fabricage? Tijdens de fabricage/productie heeft het product nog geen naam, dat krijgt het pas als er een wikkel om een bepaald aantal blokjes van dat spul gaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Amadea, om de benaming witte chocolade in het Besluit te krijgen hoefde Nederland geen trucjes te bedenken. De Richtlijn 2000/36 EG van het Europees Parlement en de Raad hoefde alleen maar door Nederland te worden geïmplementeerd.
Antoni
5 jaar geleden
Àlles heeft tijdens de fabricage/productie een naam: anders wordt uitleggen hoe de verschillende stappen tijdens de fabricage/productie uitgevoerd moeten worden wel heel lastig...

Antwoorden (1)

Witte chocolade heet gewoon witte chocolade. Je kunt dit terug vinden in: Warenwetbesluit Cacao en Chocolade, artikel 14: Witte chocolade.
In deze wet staat ook duidelijk omschreven waar de chocolade aan moet voldoen en wanneer je de naam witte chocolade mag gebruiken.
Verder praat je over fondantchocolade. Fondant kun je wel maken met chocolade.
Melkchocolade klopt wel.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0012958/2014-12-13
https://www.vanroselen.nl/c-3860878/soorten-chocolade/
Nog een linkje om de soorten chocolade te verduidelijken.
Toegevoegd op 24 januari 2019 11:02: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+Plus, jij bent mij voor maar ik heb een aardige aanvulling, hoe het zo gekomen is dat de benaming witte chocolade mag blijven.
In tegenstelling tot gewone, bruine chocola wordt de witte chocoladereep gemaakt van cacaoboter: een vetstof die wordt gewonnen uit cacaobonen en mag eigenlijk geen chocolade heten.
De witte variant wordt, net zoals de “echte” chocolade, gemaakt van cacao. Nadat de cacaobonen gekraakt zijn en de kernen, de nibs, door het branden hun typische chocoladesmaak hebben gekregen, worden ze gemalen tot een vloeibare massa. Deze cacaomassa wordt vervolgens gescheiden in cacaoboter en vaste cacao, die dan tot poeder vermalen wordt. Bij de bereiding van de bruine variant wordt er cacaoboter aan cacaomassa toegevoegd, maar om witte chocola te maken, wordt enkel cacaoboter gebruikt.
De Europese Unie (EU) heeft een aantal specifieke gemeenschappelijke regels voor cacao en chocoladeproducten gedefinieerd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoewel de witte reep niet aan de definitie chocolade voldoet, omdat zij geen chocolade bevat, is er toegestaan de reep - witte chocolade – te noemen, aangezien de benamingen - reep vette melk, reep vette cacaoboter of reep boter crème - niet te verkopen was, en het product geen eer aan deed. Het product was ontwikkeld in Zwitserland, in de jaren na de Eerste Wereldoorlog en de benaming witte chocolade was al tientallen jaren een begrip.
Aangezien Zwitserland geen lid is van de Europese Unie en lak had aan de EU-regelgeving (zeker als het om het van origine Zwitserse product ging) maar wel economisch verbonden met de Eu wilden alle partijen het niet op de spits drijven en is er gekozen voor het compromis: witte chocolade.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
JoanDArc, aanvulling? Dat is een understatement.
Dit is niet alleen met de wet bewijzen dat witte chocolade wel bestaat, ook de naam.
Dit is een perfecte uitleg van het tot stand komen van de naam witte chocolade.
constant
5 jaar geleden
Ganache noemen koks dit
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@constant,
Ganache is geen witte chocolade. Ganache is een crème voor de garnering van nagerechten
http://www.bakerysensation.nl/uncategorized/alles-over-ganache-2/
De ingrediënten voor het standaard recept ganachie zijn: volle room, boter en donkere chocolade.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ganache maak je inderdaad wederom met chocolade.
Ook lekker als laagje in een taart.
Bij ons is een patisseriezaak, waarin ganache verwerkt wordt in bonbons.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het kan zijn dat @constant Galak bedoelt. In 1930 produceerde Nestlé witte chocolade onder de nam Galak..