Wat is een calciumrijk en vezelrijk voorgerecht?

Ik moet een calciumrijk en vezelrijk voorgerecht maken voor 5 personen. Er moet ongeveer 700 mg calcium in en 14.4 g vezels. Het mag maar rond de 400/500 kCal zijn. Het liefst een voorgerecht in Indonesische stijl. Ik heb me helemaal kapot gezocht, maar ik kwam er niet uit. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Utrecht
5 jaar geleden
700mg calcium per portie? Dat is nogal wat. Als je dat vergelijkt met 120mg per 100ml melk, zou er al 600ml melk (of equivalent in afgeleid producut zoals kaas of kwark) per persoon in je nagerecht moeten zitten. En zuivel is erg rijk jn calcium.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
500 gram boerenkool en 300 gram aardappels levert 476 Kcal, 786 mg calcium, 20 gram vezels, en 16.6 gram vezels.
paulus811
5 jaar geleden
Countlblis, vind je 800 gram boerenkoolstamppot niet een beetje veel als voorgerecht?
tinus1969
5 jaar geleden
Van wie moet je dit maken, en waarom? En heeft diegenen mss ook suggesties/tips?

Antwoorden (2)

Calcium zit in melk, melkproducten, kaas, groente, noten en peulvruchten. Belangrijke bronnen van vezels zijn groente, fruit, aardappelen, brood, ontbijtgranen, peulvruchten en noten.

Sojabonen zijn peulvruchten die veel verwerkt worden in de Indonesische keuken. Die leveren niet zoveel calorieën als noten.

Als voorgerecht zou je bijvoorbeeld een salade van Paksoi met gemarineerde Tempeh kunnen maken.
- - -
Verwerk je in de marinade Tahin sesampasta dan maak je die ook calciumrijk want 1 eetlepel daarvan levert 105 mg calcium.
Toegevoegd op 29 december 2018 23:21: tekst
Amadea
5 jaar geleden
Manchego kaas met vijgen. Je kunt ook heel veel op Google vinden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Dat is Spaans en bovendien geschikter als nagerecht...
tinus1969
5 jaar geleden
Als antwoord verwijzen naar google vind ik reden voor een min; helaas kan ik geen dubbele min geven.