Mag ik het vocht van een blik witte bonen gebruiken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.5K
Amadea
5 jaar geleden
Kijk eens bij de ingrediënten waaruit dat vocht bestaat. Zitten er conserveermiddelen in, dan zou ik het niet gebruiken. Is het alleen water met zout, dan kan het wel. Hou er dan rekening mee dat er aan het gerecht misschien geen zout meer toegevoegd hoeft te worden.

Antwoorden (1)

Als de witte bonen uit blik of pot eetbaar zijn, kan het nat niet giftig zijn, toch.
Ik nip daarvan als lekkernij. Vocht van witte bonen, bruine bonen, capucijners, velderwtjes, sperziebonen, ananas, zilveruitjes, zure augurken, etc.
5 jaar geleden
bamibal
5 jaar geleden
+ Ik gebruik altijd de hele inhoud van een blik bonen. Het vocht heeft smaak, zonde om weg te gooien.
Amadea
5 jaar geleden
Toch even een waarschuwing. Ik lees bijvoorbeeld dat in het blik witte bonen van AH als conserveermiddel E385 is gebruikt. Bij langdurige hoge consumptie van E385 bestaat er gevaar voor bloedarmoede.
Maar zolang je niet elke dag bonen uit blik verorbert zal het geen kwaad doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat bedoel je met gebruiken?
De bonen in dit vocht opwarmen? Dat kan. Je hoeft er geen schoon water voor te nemen.
Als basis of toevoeging van een gerecht? Ik zou het niet doen. Het vocht heeft als doel gehad om de bonen te kunnen bewaren in de pot/het blik.