Ik heb te veel kerrriepoeder gebruikt. Hoe kan ik dit neutraliseren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
22.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Door verhoudingen van ander ingrediënten ook te verhogen.
SimonV
5 jaar geleden
In welk gerecht?
Info:
https://www.spiceography.com/too-much-curry-powder/
amc
5 jaar geleden
Het ligt er net aan waarvoor je de kerrie gebruikt hebt. In een kerriesaus of - soep die te pittig is geworden, helpt het vaak om er wat suiker bij te doen. In een stoofschotel of wokgerecht, kan de toevoegong van limoen- of citroensap al helpen en heb je er een Indiase schotel van gemaakt, kan vaak een schep yoghurt wonderen doen aan de smaak.

Antwoorden (3)

Het hangt er uiteraard vanaf om wat voor soort gerecht het gaat welke van de volgende mogelijkheden je kunt toepassen:
- voeg er melk of zure room aan toe.
- doe er zoetigheid bij, bijvoorbeeld suiker, honing, sojasaus of tomaat en versterk vervolgens de smaak daarvan door er iets dat zuur is aan toe te voegen zoals azijn of citroensap.
- roer er wat pindakaas doorheen.
Amadea
5 jaar geleden
Aangezien de vraag een beetje open is:
Bij het te pittig maken van gerechten heb je een aantal mogelijkheden:

- er "meer" van maken, in dit geval een extra blikje maïs (voorbeeld in bron)
- iets toevoegen dat het teveel aan smaak kan opnemen, bv in soep of stoofpot stukjes rauwe aardappel
- schepje suiker helpt ook!

De volgende keer kan je i.p.v. kerriepoeder gefruite ui en sambal gebruiken, is ook pittig.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het ligt er net aan waarvoor je de kerrie gebruikt hebt. In een kerriesaus of - soep die te pittig is geworden, helpt het vaak om er wat suiker bij te doen.

In een stoofschotel of wokgerecht, kan de toevoegong van limoen- of citroensap al helpen en heb je er een Indiase schotel van gemaakt, kan vaak een schep yoghurt wonderen doen aan de smaak.
amc