Wat moet ik eten om mijn harde ontlasting zachter te maken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
18.1K
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik gok meer water en meer bewegen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Veel water en als je veel wit brood eet moet je ook maar eens bruin brood proberen.

Antwoorden (2)

Eet meer vezels.Vezels zijn de onverteerbare delen van plantaardige voeding. Je lichaam neemt deze stoffen niet op. Dat betekent dat ze je ontlasting zacht maken en volume geven, waardoor je beter kunt poepen.

Eet voedingsmiddelen met een licht laxerend effect en veel vezels. In sommige van deze voedingsmiddelen, zoals pruimen, zit sorbitol. Sorbitol zorgt dat je ontlasting meer vocht gaat vasthouden, zodat het zachter wordt waardoor je makkelijker kunt poepen.[3][4][5]
Gedroogde pruimen of pruimensap
Perziken
Peren
Verse pruimen
Appels
Abrikozen
Frambozen
Aardbeien
Bonen
Erwten
Spinazie

Drink meer water. Door uitdroging gaat je lichaam zoveel mogelijk vocht uit je eten onttrekken, terwijl het voedsel door je spijsverteringskanaal gaat, waardoor je droge, harde ontlasting krijgt. Als je voldoende water drinkt wordt je ontlasting zachter en kan het makkelijker door je darmen bewegen.
fremar
5 jaar geleden
Vezels en veel water!

Je kunt eens beginnen met 's morgens een banaan en een groot glas water. Vezelrijke voeding moet eigenlijk altijd vergezeld gaan van vocht, om de droge vezels zachter en smeuïger te maken in de darmen.

In elk geval moet je nooit vet vermijden vanwege de smering en heb je gewoon wat vet nodig, maar niet erg veel, zoals elke dag frituur. Teveel vet eten verstopt namelijk ook weer. Zie hier een lijst met vezelrijke voedingsmiddelen;
https://www.ahealthylife.nl/22-heerlijke-vezelrijke-voedingsmiddelen/
amc