Worden ovensnacks anders gemaakt dan gewone snacks?

Als ik gewone snacks in de Airfryer doe dan begint het te roken, en bij ovensnacks niet.
Waar komt dat door.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
33.3K

Het beste antwoord

Ovensnacks worden inderdaad anders gemaakt dan gewone snacks. De samenstelling is vetter gemaakt, zodat ze zonder frituurolie toch nog een goede en knapperige smaak behouden. Ze bevatten ook meer suiker om toch een mooi bruin kleurtje te krijgen (maillard reactie door suikers/temperatuur en andere componenten).

Daarbij hebben gepaneerde producten steeds vaker een uitgekiende laag panade gekregen die ook weer een speciale samenstelling heeft, opdat de producten ook zonder frituurvet knapperig worden. Gewoon paneermeel geeft niet het resultaat dat tegenwoordig bij de nieuwste ovensnacks ontwikkeld is, speciaal hiervoor.

Het roken wordt veroorzaakt door het vet dat van het eten op het grill element spat en verbrand of doordat er vet op de bodem van de airfryer valt en dit verbrandt ook.
De nieuwste fryers krijgen daarvoor een soort antispatdeksel ingebouwd. Je zou het evtl. kunnen ondervangen door een antispatdeksel op het mandje te leggen dat je normaal op een pan legt, als je die maat hebt uiteraard. tegen lekken op de bodem is verder niets te doen....zet hem voor een open raam of buiten neer als het aangenamer weer is. Veel mensen hebben hier vaker last van, het kan echter geen kwaad.

Sommige snacks worden juist door hete frituurolie/-vet lekker bruin, zoals kroketten.
Neem je dan geen ovensnack hiervan dan zullen ze in de airfryer nauwelijks bruin worden. Ze zullen echter wel gaar worden. Door ze met olie uit een verstuiver te besprayen zal het resultaat iets beter worden, maar het beste resultaat geven de ovensnacks. Ze zijn van zichzelf al bruiner en speciaal bedoeld voor bereiding met hete lucht.
amc