Is een glas sap hetzelfde als 2 stuks fruit?

Volgens het Voorlichtingsburo voor de voeding hebben we per dag 2 stuks fruit nodig. Ik drink graag bij mijn ontbijt een glas versgeperst sinaasappelsap waarbij ik gemiddeld 3 sinaasappels uitpers. Ik denk dan heel simpel dat ik dan dus wel aan mn 2 stuks fruit kom. Ruim. Volgens mn moeder is dat niet en geldt dit glas sap als 1 stuks fruit en moet ik nog een keer iets eten of drinken. Wie heeft er gelijk? Ik word wat dit betreft niks wijzer van de site van het VoVo.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.8K
TurfGraver
6 jaar geleden
Je nuttigt dan de sap van 3 stuks fruit.
Helaas niet alle vezels, maar beter dan niks.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met sapjes moet je ook een beetje opletten qua suiker. In dat ene glas sinasappelsap (250ml) zitten 7 suikerklontjes. Net zoveel als in cola. https://www.margriet.nl/fitengezond/hoeveel-suiker-zit-er-in-jouw-favoriete-sapje/
dudemeister
6 jaar geleden
idd veels teveel suiker, iedereen denkt maar oe gezond een sapje; maar je leest t ; 7 klonten

Antwoorden (1)

Nee, sap kan vers fruit niet vervangen. Bij het persen gaan voedingsstoffen verloren. De hoeveelheid vitamine C is wél nog vergelijkbaar met wat je binnenkrijgt door het gewoon eten van een sinaasappel. Maar je zou de pulp die in de pers achterblijft er eigenlijk uit moeten scheppen en in het sap doen. Want dan consumeer je ook de voedingsvezels van de sinaasappels.

Het goede effect van fruit op de gezondheid is groter dan dat van sap, maar men weet nog niet precies hoe dat kan. Aanbevolen wordt om behalve dat glas sap ook een vrucht te eten. Appelsap en druivensap bijvoorbeeld bevatten nauwelijks vitamine C en vezels, maar een appel of een portie druiven zijn een welkome aanvulling op dat ene glas verse jus.
Amadea
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+ Niet alleen de hele sinaasappel eten of drinken, maar vooral ook variëren. Een sinaasappel bevat veel vitamine C. Met twee sinaasappels krijg je dagelijks meer vitamine C binnen dan je nodig hebt (dat is niet erg), maar krijg je geen andere vitamines binnen die juist wel in andere vruchten zitten. Het overschot aan vitamine C plas je weer uit. Wat overblijft is de hoeveelheid vitamine die je ook uit 1 sinaasappel had kunnen halen. Wat je mist zijn andere vitamines. Het beste neem je elke dag 2 verschillende stukken fruit en dan niet tegelijk. Je lichaam profiteert dan optimaal van de vitamines.