Is salmiakzout net zo 'slecht' als keukenzout (NaCl) ?

Ik eet graag drop en het liefst lekker zout. Mijn favoriet is 'Dubbelzout' van Venco die erg zout smaak. In de voedingswaardetabel op de verpakking staat tot mijn verbazing dat er maar 0,08g zout per 100g in zit. Dit terwijl er bij de ingrediënten staat dat er 9,9 salmiakzout in zit.
Te veel zout is slecht voor de bloeddruk en verhoogt de kans op hart- en vaatziekten (bron: http://www.mkatan.nl/columns-en-kranten/nrc-columns/529-19-maart-2016-met-vele-korrels-zout.html (en vele andere)).

Mijn vraag is of salmiakzout net als keuekenzout een negatief effect heeft
op de bloeddruk (en daarmee hart- en vaatziekten) bij een hoge consumptie.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (1)

Uiteindelijk heeft elk zout het zelfde effect dus in dit geval ook, maar vergeet niet dat zout ook belangrijk is voor je lichaam. Het beste advies wat ik kan geven is om niet te veel dropjes te eten, ook al is het soms zo lastig.

Vergeet bij klachten niet om contact op te nemen met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Dikke min. Het is gewoon niet waar dat 'elk zout hetzelfde effect heeft', vooral in deze context. Salmiakzout (NH4Cl, ammoniumchloride) is echt wat anders dan keukenzout (NaCl, natriumchloride). Vooral omdat natrium nu juist datgene is waar artsen zich zorgen om maken.