ik heb altijd gehoord dat aardappelschillen giftig zijn. kan men dan zonder problemen aardappelen in de schil gekookt eten?

natuurlijk nadat die schil er na het koken van verwijderd wordt...
vroeger gaf men die schillen aan de varkens als eten dus zou ik denken dat het dan nog zo slecht niet zou kunnen zijn!?

6 jaar geleden
17.9K

Het beste antwoord

Solanine is zeker niet de giftigste alkaloïde uit nachtschaden, maar behoort wel tot de belangrijkste giffen die we via onze dagelijkse voeding binnenkrijgen. De belangrijkste bron van solanine is de aardappel. De meeste solanine zit ín en direct onder de aardappelschil, tot plusminus 2,5 millimeter diep.
Na het koken de aardappelen schillen is dus wel verstandig.

Toch kan het geen kwaad zo nu en dan aardappelen met schil te eten.
Omdat aardappelschillen naast solanine óók rijk zijn aan bepaalde voedingsstoffen kiezen veel mensen ervoor om aardappels met schil te eten. Kies in dat geval sowieso voor biologische oftewel organische aardappels i.v.m. pesticiden, herbiciden, fungiciden e.a.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zijn veel landen waar ze aardappels vaak met schil eten. Bijvoorbeeld in Amerika. Daar eet men vaak gepofte aardappel, inclusief de schil. Volgens de Mayo-kliniek, een gezaghebbende kliniek in Amerika, zijn de vezels in de schil juist belangrijk. Ze zorgen ervoor dat de gezonde voedingsstoffen in de aardappel tijdens het bereiden beter bewaard blijven.
SimonV
6 jaar geleden
samaiphon
6 jaar geleden
compleetste antwoord

Andere antwoorden (1)

Waar het verhaal van giftige schillen vandaag komt is de stof solanine, die in grote hoeveelheden giftig is. De aardappel verdedigt zich hiermee tegen vraat van dieren en insecten. Bij verse aardappels is dat niet veel, maar bij oudere aardappels vormen zich groende plekken onder de schil: daar zit een verhoogde concentratie solanine. Kortom: verse aardappels waar geen groene plekken onder de schil zitten kun je gerust in de schil koken en met schil en al opeten. Dat de meeste vitamines net onder de schil zitten is overigens een fabeltje, het is een kwestie van smaak. In de schil zitten wel extra vezels, heel gezond!

Toegevoegd na 3 minuten:
N.B.: ik koop zelf alleen biologische aardappelen, dus van ander gif heb ik geen last.