Hoe blijft boter zacht in de koelkast?

Er schijnt een foefje te zijn om de echte boter smeerbaar te houden vanuit de koelkast.
Wie kan mij dit vertellen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.4K
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Paar seconden in de magnetron.

Antwoorden (2)

In de koelkast wordt boter hard tenzij je er water doorheen doet.
Dat doen ze in de fabriek en dan heb je een kuip smeerbare boter zo uit de koelkast.

-Een trucje om boter snel zacht te krijgen is de boter met een grove rasp te schaven. Kleine en dunne stukjes worden nu eenmaal sneller zacht dan een groot blok.
-Truc met het glas: Doe heet water uit de kraan in het glas en giet het glas vervolgens weer leeg. Het glas is nu nog warm en droog het vervolgens snel af. Het glas zet je vervolgens als een stolp over je boter heen met als resultaat dat de boter langzaam zal gaan smelten. En voilá, je bent officieel weer een beetje slimmer geworden vandaag, applaus voor jezelf! Instructiefilmpje zie bron.
-Nog een 5 tips om je boter snel zacht te maken, zie bron.

Boter buiten de koelkast bewaren kan ook, wist je dat? Koop een stuk van 250 gram en snijd dit in 4 of 5 stukjes. Een stukje doe je in een kleine botervloot (eenpersoons) en de rest per stuk in een plastic zakje in de vriezer. Kleine stukjes gaan sneller op en bederven dus niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
amc
6 jaar geleden
Een plus van mij, goede tips!
Jodokus gaf hier al meerdere tips om boter weer smeerbaar te krijgen als het uit de koeling komt.
Als je echt direct smeerbare roomboter wilt hebben, dus boter die smeerbaar blijft, óók als hij in de koelkast staat, kan je ook een kuipje roomboter van Campina kopen.
Zij hebben het merk 'botergoud' en dit is speciaal zo samengesteld dat hij smeerbaar blijft. AH heeft trouwens ook een smeerbare roomboter in het assortiment van het eigen merk. ook deze zit in een kuipje dat wel zo handig is op tafel.
Ze zijn allebei zowel gezouten als ongezouten verkrijgbaar en de smaken zijn echt lekker!
Persoonlijk vind ikzelf de grasboter van 'Botergoud' erg lekker en het kuipje ervan is eveneens altijd direct smeerbaar. Het is echter ook zo, dat deze boter ook niet zo keihard is als hij in een wikkel zit. Even buiten de koelkast is hij ook snel smeerbaar.
amc