Hoeveel gram koolhydraten is verstandig (minimaal) binnen te krijgen per dag bij een koolhydraten-arm dieet?

Voor een jong volwassen man.
Die 2 dagen in de week alleen cardio doet en zeker 3 dagen in de week krachttraining.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is eigenlijk geen minimum, je kan in theorie naar 0, maar in de praktijk zal je op een paar procent blijven zitten. Hoeveel gram dat is is afhankelijk van hoeveel je eet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ketogeen_dieet Als je net aan het overschakelen bent is het verstandig om in het begin rond de 100 gram koolhydraten te blijven eten.
Als dat bevalt kan je lager gaan.
Dit is vooral voor mensen die gewend zijn veel koolhydraten te nemen, daarvan is de vetvertering soms niet al te best. Meestal een kwestie van tijd.
Ritsuka
6 jaar geleden
Dat moet je uittesten, elke persoon reageert anders.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je flinke cardio doet, is het toch wel verstandig om wat koolhydaten te eten en niet alleen maar groente en vlees, want je hebt kans dat je gauw misselijk wordt en/of flauwvalt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niks uittesten, ieder gezond persoon kan op bijna 0 koolhydraten leven.
Maar daar is soms wel een redelijk lange overgangsperiode voor nodig, dat heeft vooral te maken met een door slecht voedsel verpest lichaam.
Bijna 0 is niet nodig hoor, maar laag is goed. Belangrijk is dan wel dat er gezonde vetten gegeten worden.
Dat zijn dierlijke vetten van natuurlijk levende dieren (dus geen bio-industrie) Kijk o.a. naar traditioneel levende volkeren en je ziet dat generaties van veel vet eten alleen maar voordelen heeft. Pas verder een beetje op met eiwitten, daar zit een maximum aan wat per dag gezond is en dat is lager dan de meesten denken.

Antwoorden (1)

Dat ligt helemaal aan de reden voor het volgen van een dergelijk dieet.

Je kunt in theorie overleven op nul, maar dan heb je vetten nodig als energiebron. Het eten van veel vetten heeft allerlei nadelen. Dus hoewel je terug kunt naar nul, is dat niet verstandig.

Tenzij je natuurlijk een medische reden hebt om koolhydraten te mijden. Dan neem je de nadelen van een vetrijk dieet voor lief, omdat je dan helaas weinig keus hebt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het idee achter een koolhydraat-arm dieet is dat je eerder overgaat op je eigen vetverbranding.
Ik eet dus meer groente en meer eiwitten. En minder kcal per dag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik moet zeggen 'mijn idee' achter het dieet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die vermindering in kcal zorgt er dan voor dat je vetreserves worden aangesproken, niet het feit dat je geen/minder koolhydraat eet. Want als je zoveel eiwitten/vetten eet als dat je verbrandt, worden die reserves niet aangesproken. Pas als je meer verbrandt dan je aan energie inneemt, val je af. En het maakt dan weinig uit of dit nu minder koolhydraat of minder vet is of allebei.
tinus1969
6 jaar geleden
@Bo777, die theorie is achterhaald. Er zijn steeds meer aanwijzingen, dat suikers en koolhydraten via een hormonaal effect (met name insuline) energieverbruik remmen en dik maken.
tinus1969
6 jaar geleden
@Cryofiel; het idee dat vet eten slecht is, raakt steeds meer achterhaald.
tinus1969
6 jaar geleden
Vet is goed:
https://www.foodlog.nl/artikel/reactie-van-professor-muskiet-op-professor-katan-inzake-vet-en-ancel-keys/
https://www.foodlog.nl/artikel/dokter-ludwig-overtuigt-nederlandse-artsen-van-vet/