Kan ik de visolie uit probleemloos bewaren die aanwezig is in makreelfilets uit blik?

Ik zag vandaag in de supermarkt een makreelfilet uit blik waarin gezuiverd visolie aanwezig is in plaats van saus; ik vroeg mij af of ik deze olie in een glazen bokaal met een goed deksel probleemloos kan bewaren zodat ik er dagelijks een theelepeltje van kan nuttigen?

Zo ja, hoe lang kan ik dit bewaren? Weet iemand dit?

Het gaat om exact te zijn over dit product:

https://fic.colruytgroup.com/productinfo/nl/cogo/2759564

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
6 jaar geleden
Waarom wil je hier elke dag een theelepel van nemen?
Inekez1
6 jaar geleden
Als je de olie uit het blikje giet, zullen daar altijd restjes van de vis in zitten. Pure olie is goed houdbaar, maar restjes vis niet!
Reddie
6 jaar geleden
Lijkt me best smakelijk.
Volgens mij zit zo'n makreel al geruime tijd in het blik, en de olie (met visrestjes) zal best nog een hele tijd goed blijven. Zeker lang genoeg om het te consumeren.
Snoep smakelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat het geen visolie is. Wat staat er op de verpakking als ingrediënten?
(Als er plantaardige olie staat dan is de kans heel groot dat het palmolie is.)

Het beste antwoord

Beslist NIET doen.
Visolie is buitengewoon gevoelig voor oxidatie na blootstelling aan de zuurstof in de lucht, en zodra je de blik opent komt dat op gang. Binnen een paar dagen, zelfs in de koeling, zal je het verschil al duidelijk kunnen proeven, en als je het lang bewaart, dan is het écht niet meer te harden.
Reden hiervoor is dat visolie bevat veel onverzadigde vetzuren, die aan de ene kant erg gezond zijn, maar dit dan ook heel snel oxideren. Geoxideerde vetzuren smaken niet allen afschuwelijk, maar in grote hoeveelheden zijn ook slecht voor je gezondheid.
Dus kortom: mooi bedacht, maar niet doen.

Een mogelijke alternatief, maar ook niet zaligmakend, is om kleine porties visolie in te vriezen, en luchtdicht te bewaren. Zelfs op -18°C gaat het oxidatie proces door, maar dan veel langzamer, dus een paar maanden moet haalbaar zijn.
Als je een portie wil eten, dan is het zo'n kleine hoeveelheid dat het binnen 1 minuut ontdooid is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thanks voor de info en tips Gabi, apprecieer ik enorm.