Zijn er nog oude worstrecepten te vinden?

Ik zoek naar oude recepten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
wat bedoel je precies met oud geef even jaartallen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ongeveer rond 1950 toen er nog geen moderne conserveringsmiddelen gebruikt werden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik zal wel even gaan zoeken hier heb zelf ongeveer 300 kookboeken ook van 60 jaar terug maar duurt wel even

Het beste antwoord

Ik heb een recept voor venkelworst, zoals mijn moeder hem vroeger maakte. Zij zou nu 90 jaar oud geweest zijn dus...

Voor ca. 20 keine saucijsjes heb je nodig;
1 kilo varkensschouder, 750 gr. wit vet spek, 12 gr. gemalen venkelzaad, 8 gr. gemalen korianderzaad (of ketoumbar) 15 gr. paprikapoeder, beetje cayennepeper, 5 gr.grof gemalen zwarte peper, 25 gr. zout.

Snijd het vlees/spek in stukjes en doe het in een gehaktmolen. Zet intussen 350 ml. water voor 10 min. in de vriezer, want je hebt straks goed koud water nodig.
Maal het vlees/spek met de grove plaat. Voeg de kruiden eraan toe, samen met het ijskoude water en meng dit door het gehakt. Zet een andere schijf in de molen en wel de middelste, dus niet te grof en niet te fijn. Maal het gekruide gehakt nu weer.
Meng het vlees met je handen tot de massa wat meer gebonden is en aan je handen blijft hangen.
Je kunt er nu de goed schoongemaakte darmen (varken-of schapendarm, varken werkt echter prettiger en is niet zo smal als die van het schaap) mee vullen. Maak een lange worst die je om de ong. 8 cm. afknijpt en draait, zodat er kleine worstjes ontstaan.

Breng een ruime pan met water tot hij tegen kook aanzit en bruist en houd hem op die temperatuur. Pocheer de worst ong. 20 min, tot hij gaar is. Verhit een lege antiaanbakpan op middelhoog vuur en doe de worst hier enkele minuten in, zodat hij een mooi bruin korstje krijgt. Doe er evtl.na 2 min. een klontje boter bij.

Toegevoegd na 25 minuten:
https://wateetons.com/2012/01/27/over-worst-1936-editie/
Indien je de bovenstaande site aanklikt, vind je hier een compleet ' handboek voor de slager uit 1950'. Heb je het gedownload van de site, dan staan op pagina 307 (doorscrollen) worstrecepten uit die tijd.

Toegevoegd na 25 minuten:
https://wateetons.com/2012/01/27/over-worst-1936-editie/
Indien je de bovenstaande site aanklikt, vind je hier een compleet ' handboek voor de slager uit 1950'. Heb je het gedownload van de site, dan staan op pagina 307 (doorscrollen) worstrecepten uit die tijd.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u AMC, ben erg blij met deze informatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!