Kun je Unox Smac een week in de koelkast bewaren na openen?

Ik heb een week geleden de helft van de inhoud van een blik Smac gegeten. Daarna de rest van de Smac zonder blik in een zakje in de koelkast bewaard. Het is nogal chemisch vlees natuurlijk met veel houdbaarheidsrommel. Het ziet er nog goed uit en ruikt ook nog normaal. Ik ben van plan het goed te bakken en dan te eten. Is dat safe?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.5K
paulus811
7 jaar geleden
lijkt me geen medische vraag, alhoewel het dat wel kan worden. Ik zou persoonlijk het risico niet nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het staat bij voeding
paulus811
7 jaar geleden
Ik zie t nu ook, vreemd dat GV een grote rode waarschuwing plaatst.

Antwoorden (1)

De aangave van 'na opening nog 3 dagen houdbaar n de koelkast' betekent niet direct dat de inhoud al bedorven is en beter niet gegeten kan worden. Het is voor de fabrikant een veilige marge om niet tegen evtl. schadeclaims aan te lopen.
De marge is echter meestal ruimer en het product kan zeker nog een tijdje daarna gegeten worden, zeker bij niet verse producten die met conserveringsmiddelen zijn behandeld. De kwaliteit wordt echter wel steeds minder en gaat vaak gepaard met verlies van smaak en geur.

Een week is nog niet zo lang en ik neem aan dat het ook goed afgesloten was. Als het er nog goed uitziet en goed ruikt kan je het gewoon veilig eten. Je voelt ook al aan of het raar plakkerig aanvoelt of toch ietsje zurig smaakt, dus test dit ook even uit. Twijfel je...niet opeten want dan kan je er toch misselijk van worden, al is het alleen al van het idee.
Smaakt het echter normaal dan is het gewoon safe om te eten, zeker als je het toch voor alle zekerheid door wilt bakken.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Vertrouw op je eigen neus en smaak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt. Het zit er in, nu op hoop van zegen. Het smaakte wel goed.
teusvh
7 jaar geleden
Zet nooit een geopend blik in de koelkast. Zodra er zuurstof bij komt trekken metalen van het blik en de soldeertin in het voedsel. De inhoud van het blik kun je vaak gemakkelijk een aantal dagen bewaren, maar doe dat dan in een (afsluitbaar) schaaltje.