Waarom mag/kan/moet ik voorgebakken pangasiusfilet wel invriezen, maar gebakken lekkerbek niet?

Albert Heijn voorgebakken pangasiusfilet: geschikt om thuis in te vriezen op de dag van aankoop.

Albert Heijn gebakken lekkerbek: niet geschikt om thuis in te vriezen.

Voedingscentrum.nl: ‘Na ontdooien niet opnieuw invriezen’ staat op diepvriesproducten. De kwaliteit kan namelijk achteruit gaan als je het na ontdooien nogmaals invriest.

Wat gebeurt er bij invriezen met de lekkerbek dat blijkbaar niet gebeurt met de pangasiusfilet?

Ik heb de lekkerbek toch ingevroren (maar lees dit nu pas); het ruikt na ontdooien gewoon nog naar lekkerbek. Kan ik het toch eten of moet ik het weggooien?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zwemt het nog, neen...? Gewoon opeten!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neig ook naar opeten. Vooral omdat lekkerbek gewoon ontzettend lekker is. Maar blijkbaar gebeurt er iets met de lekkerbek als ik 'm invries dat niet gebeurt met de pegasie. Ik kom er alleen niet achter wat dan.
dudemeister
7 jaar geleden
pangasius = altijd diepvries - nooit van voorgebakken gehoord

Het beste antwoord

Kan het zijn dat je de Pangasius vers koopt, en de lekkerbek bevroren ?? Het gaat namelijk om OPNIEUW invriezen.

Overigens kun je eten dat je rauw niet opnieuw mag invriezen, wel invriezen als het door jou gegaard is. Er gelden dan echter andere termijnen (een maand tot hooguit 3).

Een ander verschil kan zijn dat de pangasius gewoon alleen maar blote vis is, en de lekkerbek gepaneerd danwel voorzien van beslag en reeds gebakken. Dan zit er behoorlijk veel vet in, en vet bevriest niet heel erg goed. Dat beperkt inderdaad de houdbaarheid, maar je loopt ook gewoon kans dat het uitdroogt en smaak en vochtigheid verliest. Daar ga je niet dood aan, maar het is gewoon niet meer lekker.

Over het algemeen is het echter prima om gewoon te vertrouwen op je zintuigen ; ziet het er nog goed uit, ruikt het goed en proef je niks vreemds, dan is het gewoon nog prima. Bij twijfel altijd "nee".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat opnieuw invriezen kwam van het voedingscentrum, ik had de lekkerbek nog niet ingevroren. Kan natuurlijk wel zo zijn dat 'ie al eerder ingevroren was en toen klaargemaakt. Want die lekkerbek is dus gebakken (inderdaad met paneermeel en zo). Ik dacht daar ook aan, maar ja, die pangasius is "voorgebakken" met kruidjes en zo, alleen niet met meel. Over het "beperkt de houdbaarheid": hoezo, wat houdt dat precies in, dat het beschimmelt als je het bevriest?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, meestal verdroogt het. Bij vis echter kun je ook problemen met bacteriën krijgen die zich ook bij lage temperaturen goed voortplanten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In dat geval gaat de lekkerbek de bij-twijfel-weg methode ondervinden. Thanks!