Als je een glutenintollerantie hebt en je gaat glutenvrij eten, hoe lang duurt het dan voordat je verschil merkt?

Al anderhalf jaar loop ik rond met ernstige vermoeidheidsklachten, spier-pijn en -krampen. Bloeduitslagen zijn volgens de huisarts in orde. Ik probeer zelf een aantal intoleranties uit te sluiten door bepaalde voeding te vermijden, zo ook gluten. Twee weken geleden ben ik begonnen met glutenvrij eten. Ik heb geen last van buikpijn maar las dat je ook vermoeidheidsklachten kunt hebben van glutenintollerantie. Tot dusver merk ik geen verschil. Ik mis het gluten bevattende eten wel erg, kan ik met een gerust hart weer brood, pasta etc eten?

Bijgevoegd: lab uitslagen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.9K
Amadea
7 jaar geleden
Volgens http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=21321.0 kan het wel een of twee jaar duren voordat het glutenvrij eten gewenst resultaat geeft.
fremar
7 jaar geleden
http://nl.wikihow.com/Glutenintolerantie-herkennen
Utrecht
7 jaar geleden
De intolerantie voor gluten vind plaats in de darmen. Dus je zou binnen een paar dagen (zodra je darmen "geflushed" zijn) verbetering moeten merken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je twee weken bezig bent dan zou je je al wat beter moeten voelen. Het kan een paar weken duren voordat klachten als bijvoorbeeld moeheid verdwenen zijn. Het kan maanden tot jaren duren voordat de dunne darmwand zich hersteld heeft.
Daarnaast kan het tot een jaar duren voordat je het dieet echt onder de knie hebt, het kan dus ook zijn dat je, zonder dat je het zelf weet, toch nog gluten binnenkrijgt.
Zie voor meer info:
https://www.glutenvrij.nl/een_glutenvrij_dieet_wat_nu/wat_is_een_glutenvrij_dieet
Thecis
7 jaar geleden
Wat heel veel mensen vergeten, is dat mensen met glutenintoleranties ook vaak vitamine tekort hebben. In mijn omgeving heb ik een aantal mensen die vitamine B12 en vitamine D tekort hadden, maar andere tekorten (ook in mineralen) kunnen ook voorkomen. Vraag aan een huisarts of je deze mag laten prikken. Mocht je namelijk een vitamine tekort hebben, ga je dit niet oplossen door glutenvrij te eten (sterker nog, er is een verhoogd risico op vitamine tekort). Vitamine D tekort is heel gemakkelijk op te lossen door wat olie te slikken (komt vanuit de apotheek, geconcentreerde oplossing t.o.v. de drogist). Dat kan je daarna met pillen bijhouden. Vitamine B12 tekort moet je spuiten. Andere tekorten kunnen meestal gewoon met supplementen (pillen) worden opgelost. Kijk dit wel goed na. Op dit moment is er bij de huisartsen een grote stijging met mensen met vitamine D tekort (er is relatief weinig direct zonlicht geweest deze zomer).

Antwoorden (2)

Als je twee weken bezig bent dan zou je je al wat beter moeten voelen. Het kan een paar weken duren voordat klachten zoals bijvoorbeeld moeheid verdwenen zijn. Het kan maanden tot jaren duren voordat de dunne darmwand zich hersteld heeft.
Daarnaast kan het tot een jaar duren voordat je het dieet echt onder de knie hebt, het kan dus ook zijn dat je, zonder dat je het zelf weet, toch nog gluten binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toen ik te horen kreeg dat ik een glutenintoleratie had, mocht ik een half jaar geen gluten binnenkrijgen. Binnen enkele weken merkte ik al resultaat maar het duurt een half jaar voordat je lichaam is "gereinigd".
Na een half jaar bouwde ik langzaam op en nu kan ik al het brood weer eten zonder klachten :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Als je glutenintolerantie hebt heb je dit toch je hele leven?