Kan ik naar een (gewoon) diëtist gaan als ik (gezond) wil bijkomen voor krachttraining?

Of moet ik echt een sportdiëtist(e) hiervoor opzoeken?
Bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Hoewel een 'gewone' diëtist je kan helpen met afvallen en aankomen, zou je hiervoor toch beter naar een sportdiëtist toe gaan.

"Dat voeding belangrijk is voor sportprestaties is bekend. Maar wat moet je precies eten en op welke momenten?

Om antwoord te geven op deze vraag, moet ik een onderscheid maken tussen kracht- en duursport. Voor duursporters gelden andere richtlijnen dan voor krachtsporters. # Duursport is een cardiovorm waarbij je gedurende een lange periode energie nodig hebt, zoals hardlopen of wielrennen. # Krachtsport bestaat uit korte inspanningen waarvoor je lichaam andere energiebronnen nodig heeft. # Voor beide trainingssoorten gelden andere voedingsrichtlijnen. Daarnaast zijn deze richtlijnen van toepassing op sporters die minimaal drie keer per week gedurende 1-2 uur of meer trainen, en die proberen door middel van deze training hun prestatie te verbeteren

Advies voor krachtsporters
Als krachtsporter is het belangrijk om je lichaam te voorzien van de juiste hoeveelheid voedingsstoffen. Dit betekent dat je voldoende eiwitten, koolhydraten en vetten binnenkrijgt. Hoeveel wij adviseren, lees je hier terug. Naast de productkeuze is de timing ook belangrijk." (bron)