Hoeveel kilo kom je aan als je 400 kcal extra per dag eet?

Ik wil graag een paar kilos aankomen en op gewicht blijven. Nu wil ik elke dag 400 kcal extra eten. Vroeg me af hoeveel kilo ik dan maximaal aan kom :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.8K
Amadea
8 jaar geleden
Dat is niet te voorspellen. Hangt bijvoorbeeld ervan af hoeveel jij beweegt en hoe snel jouw spijsvertering is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zal afhangen van hoeveel je beweegt en je spijsvertering...
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat is niet te zeggen. Soms kom je niet aan, omdat je door de extra energie die binnenkomt meer gaat bewegen
Erna55
8 jaar geleden
Dat kun niet voorspellen. Begin ermee en kijk dan hoe je lijf erop reageert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ceteris paribus, dus je mag er bij het antwoorden o.a. vanuit gaan de er evenveel bewogen wordt. Waar het o.a van afhangt is hoeveel van de 400 kcal daadwerkelijk opgenomen wordt, maar hier kunnen we voor het gemak uitgaan van 100%. Daarna bevat 1kg vet 9000 kcal.
Er moet dus minimaal 9000 kcal extra gegeten worden om 1 kg aan vet aan te komen. Het is meer want verteren, transport, enzovoorts kost ook energie.
Daarnaast zal je lichaam zeker bij ondergewicht ook spierweefsel, botweefsel, enzovoorts aanmaken. (dat laat ik allemaal buiten beschouwing) 9000/400=22,5 dagen
Zo lang duurt het minimaal om 1 kg aan vetweefsel aan te komen.
Veel sneller dan 1 kg per maand aankomen wil je liever niet i.v.m. het meerekken van je huid, dus die 400 kcal extra lijkt mee prima.
tinus1969
8 jaar geleden
Daar is geen zinnig antwoord op te geven, omdat meer eten er ook voor kan zorgen dat je basaalmetabolisme omhooggaat. Dan kom je helemaal niet aan (je hebt het alleen minder snel koud :-)).

Antwoorden (1)

Dat hangt natuurlijk af van je stofwisseling, dus daar is niet zo heel precies iets over te zeggen. Maar om een kilo lichaamsgewicht te verliezen (dat is wat makkelijker op te zoeken ;-) ) moet je ongeveer 7000 calorieën extra verbranden. Omgekeerd betekent dat dat je voor een kilo gewichtstóename, ongeveer 7000 calorieën extra zou moeten eten. Echt extra; dus bovenop wat je nodig hebt om je huidige gewicht bij je huidige activiteit te behouden.

Dat betekent dat je met 400 calorieën extra per dag in ongeveer 17-18 dagen een kilo moet kunnen aankomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Kleine nitpick: ik vermoed dat je kcal (kilocalorieën) bedoelt ipv calorieën. Scheelt toch een factor 1000.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hha ja mannen en wetenschappers hebben het graag over kilocalorieën, echter in 'dieetland' - met name onder vrouwen - is "calorie" de populaire benaming voor een kilocalorie. ;-)
kierkegaard47
8 jaar geleden
Weet ik, en omdat het voor je antwoord verder weinig uitmaakt ,noemde ik het een kleine nitpick... (niemand zal denken dat je 0.4 kcal bedoelde). Viel me ook alleen maar op eigenlijk omdat de vraagsteller het wel keurig consequent over kcal had in zijn vraag....