In wat voor tijdsbestek kan je een (ernstige) notenallergie ontwikkelen?

Kan dit van de één op de andere dag? Of gaat er langere tijd overheen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe lang het de sensibilisatie tijd is voor een allergie is is niet bekend maar als het tot uiting komt kan het zomaar in een keer een heftige reactie zijn tot een een anafylactische shock aan toe.
Voor sensibilisatie is het herhaaldelijk contact met het allergeen noodzakelijk en waarschijnlijk is het een samenspel tussen gevoeligheid, frequentie en dosis die bepaalt hoe heftig een reactie kan zijn.
Cijfers en onderzoek hierna is niet beschikbaar omdat zolang de allergie niet manifest is geen laboratorium onderzoek gedaan wordt waarmee je de sensibilisatie kunt volgen.

Het beste antwoord

Soms kan het heel lang duren voordat een allergie ontstaat. Mensen kunnen soms vele jaren zonder problemen in contact komen met een bepaalde stof en dan plotseling een allergie ontwikkelen. Waarom dat zo is, is nog niet goed opgehelderd. De tijd die nodig is om overgevoelig te worden voor een allergeen kan variëren van een paar dagen tot meerdere jaren.

Het is ook mogelijk dat de allergie atopisch is, men er een aangeboren aanleg voor heeft, en dan ontstaan de allergische klachten direct na de eerste blootstelling aan het allergeen. Of bij het vertraagde type daarvan, wat ook nog bestaat, na 2 tot 3 dagen. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij contactallergieën (zoals nikkel) of medicijnen.

Onschuldige mond-keelklachten na inname van noten kunnen veroorzaakt worden door een kruisreactie van immunoglobuline-E (IgE) bij een pollenallergie. Dit is met name bekend bij hazelnoot, walnoot en amandel, maar kan ook voorkomen bij andere noten.
Een IgE-gemedieerde voedselallergie kan pas ontstaan na sensibilisatie: het gevoelig worden van het lichaam voor lichaamsvreemde eiwitten na contact met het allergeen. Vaak is er sprake van een verhoging van specifiek IgE in het bloed of van kwaddelvorming (galbulten) bij een huidtest. Sensibilisatie betekent niet dat er altijd een allergische reactie ontstaat na inname van het allergeen. Asymptomatische sensibilisatie komt regelmatig voor. Kruisovergevoeligheid voor fruit of groente komt voor bij oudere kinderen en volwassenen. Het meest bekend is die voor pollen (zoals berk), pit- en steenvruchten (zoals appel en perzik) of noten.

Notenallergie komt minder vaak voor dan pinda-allergie, maar kan ernstig verlopen. Anafylaxie (een snelle systemische allergische reactie) komt voor bij cashewnoten, maar wordt ook bij andere noten gerapporteerd.

Notenallergie blijft meestal levenslang bestaan. Bij louter mond-keelsymptomen hoeft het voedingsmiddel niet vermeden te worden. Geschat wordt dat bij 10% van de mensen met een notenallergie tolerantie ontstaat.
Amadea