kan je op nutridrink gezond leven?

Als ik alleen nutridrink gebruik kan ik dan gezond leven of is het puur een drankje met veel kcal. Of kan het ook gewoon als gezonde voeding gezien worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
22.3K
Erna55
8 jaar geleden
Waarom zou je niks anders eten ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.nutriciamedischevoeding.nl/patienten-en-verzorgers/onze-producten/nutridrink/voedingswaarden-ingredienten Lees de ingredienten lijst eens...
Ritsuka
8 jaar geleden
Het is medische bijvoeding
Ritsuka
8 jaar geleden
Gezien je vragengeschiedenis vraag ik mij af of je wel een gezonde relatie met voeding hebt. Je vraagt van alles wat kcal is, en wilt weten waarom je niet afvalt.
Nutridrink is niet bedoeld om mee af te vallen, en we weten nog steeds niet welke voedingsstoffen de mens allemaal uit zijn/haar voeding haalt. Kans is groot dat je op lange termijn een soort tekort gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka, Nutridrink kan gebruikt worden als een volledige vervangvoeding, het is niet uitsluitend een bijvoeding. Je hebt gelijk dat het niet bedoeld is om mee af te vallen. Het is juist bedoeld om op kracht te blijven of bij te komen. @Simone1: het is geen drankje met puur kcal, het is een uitgebalanceerde drinkvoeding met vitaminen en mineralen. Het is echter altijd aangeraden om normaal te blijven eten als dit mogelijk is. Nutridrink zou alleen gebruikt moeten worden omdat het nodig is, niet omdat het makkelijk is. Als het nodig is kun je leven op nutridrink, maar de smaak kan op den duur gaan vervelen en het is duur om te gebruiken. Voor 1 maaltijd te vervangen moet je 2 flesjes gebruiken, dat zijn al 6 flesjes per dag.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ok, dat is blijkbaar een andere variant. Mijn vader gebruikt zoiets wegens ziekte waardoor hij minder goed dingen kan opnemen, en bij hem is het als bijvoeding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nutricia heeft een heel scala aan producten en ze maken onderscheid in bijvoeding en vervangvoeding. De bijvoeding heeft over het algemeen een hoger eiwitgehalte dan de vervangvoeding omdat het gebruikt wordt om mensen aan te sterken. De nutridrink protein wordt gebruikt als bijvoeding en de nutridrink als vervangvoeding. Het mag om een gewone nutridrink als bijvoeding te gebruiken en dan geef je 1 bij de maaltijd (liefst na de maaltijd of tussen de maaltijden), maar het is eigenlijk bedoeld als vervangvoeding, waarbij 2 flesjes 1 maaltijd vervangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erop kunnen leven betekend nog niet dat het gezond is. (wat dat is de vraag)
Op de meest bizarre voeding houdt een lichaam het een hele tijd uit, maar ga er maar vanuit dat er na een tijdje dingen fout gaan.
Erna55
8 jaar geleden
@simone1 : Nogmaals, waarom zou je alleen op nutridrink willen leven ?
Ritsuka
8 jaar geleden
Er was laatst een meisje dat het jaren heeft uitgehouden op alleen kipnuggets

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf. Nutridrink (en andere merken drinkvoeding; Nutridrink is slechts één van de vele) is er in soorten en maten. Energieverrijkt, eiwitverrijkt, energie- én eiwitverrijkt, met extra vezels, speciaal voor nierpatiënten, speciaal voor kankerpatiënten, voor mensen met stofwisselingsproblemen, mensen met slikproblemen, voor operatiepatiënten, etcetera.

Het één is bedoeld als aanvullende voeding, dus om te gebruiken náást gewone voeding om bijvoorbeeld aan te komen of bepaalde voedingsstoffen extra binnen te krijgen en het ander kan ook gebruikt worden als volledige voeding. In deze producten zit - net als in bijvoorbeeld sondevoeding - in principe alles wat je lichaam nodig heeft aan voeding.

Of je het kunt zien als 'gezonde voeding', hangt maar net af van wat je daarmee bedoeld. Het is een prima middel voor mensen die geen gewone voeding tot zich kunnen nemen. Vaak wordt het tijdelijk ingezet, maar er zijn ook mensen die volledig afhankelijk zijn van drinkvoeding. Daar kun je prima op leven: ongetwijfeld zullen mensen die wel een normale eetlust hebben dan af en toe hunkeren naar vaste voeding om op te kauwen en iets dat echte smáák heeft, zal hun ontlasting vaak dun blijven en komt die zoet-chemisch-smakende prut ze op den duur de neus uit, maar ze komen geen voedingsstoffen tekort.

Maar als je met 'gezonde voeding' bedoeld dat het een alternatief zou kunnen zijn voor gezonde mensen die op zich prima kúnnen eten, dan is dat absoluut af te raden en zeker bij langdurig gebruik ook niet meer 'gezond' te noemen. In de eerste plaats omdat kauwen een belangrijke functie heeft voor onder meer je gebit en spijsverteringsstelsel, vloeibare voeding over het algemeen ook vloeibare poep geeft en de smaak en textuur van dit soort medische voeding ook niet kan tippen aan 'echt' eten, maar in de tweede plaats - misschien wel net zo belangrijk - omdat eten (eten uitkiezen, klaarmaken, opscheppen, het ervaren van de verschillende smaken, het kauwen, etcetera) een enorme sociale en psychologische functie heeft. Dus hoewel je er niet ziek van zult worden, is het langdurig gebruik van deze producten - wanneer er ándere opties zijn(!) - ook niet 'gezond' te noemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
mooi verwoord, daar kan ik niets aan toevoegen

Andere antwoorden (2)

Nutridrink is een drankje voor mensen met een eetprobleem. Dit kan bijvoorbeeld ook inhouden dat je het niet KAN eten.
Naast alle calorieën heeft het ook nog andere voedingsstoffen. Maar, in 'normaal' eten is dit altijd beter. Maar speciale mineralen en vitaminen kun je ook gewoon niet binnen krijgen via nutridrink, dus een volledig leven op nutridrink is niet onmogelijk, maar prettig en makkelijk is iets anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welke speciale mineralen en vitaminen krijg je niet binnen met Nutridrink?
Nutridrink wordt bij een dieet ingezet bij ziekte.
5_7 pakjes per dag voor patienten die tijdelijk alle voeding drinkbaar moeten krijgen.
patienten met een energieverrijkt dieet gebruiken 1_3pakjes naast hun normale voeding.
het is zeer geconcentreerde voeding met alle bouwstoffen maar ook veel energie.
de meeste smaken nutridrink missen vezels. In een crisissituatie worden prioriteiten gesteld. Tijdelijk energierijk drinkbaar kan dan de optie zijn.
vezels mis je wel als gezond persoon.
Het is niet gezond en niet nodig om zomaar zo energierijk te drinken, met behulp van een dieetproduct.
Gezonde mensen kunnen beter normaal eten en drinken.
wil je extra energie?
Dan kun je beter een extra boterham nemen of limonade drinken. Dat is ook nog eens goedkoper.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is natuurlijk Nutrdrink multe fibre wat wel vezels levert, maar dan heb je maar drie smaken en dat gaat al helemaal snel vervelen. Ik weet niet zeker of het doel van de vraagsteller meer energie is, zoals ik de vraag lees gaat het over het volledig vervangen van de maaltijden met nutridrink. Ik ben het in ieder geval eens met de stelling dat gezonde mensen beter normaal kunnen eten en drinken.