Hoe start ik een gezond voedingspatroon?

Graag zou ik een gezond voedingspatroon willen maar het lukt me niet om dit op te starten. Aangezien ik heel energiek ben en dus veel honger heb, is dit wel noodzakelijk gok ik zo.
Want nu eet ik vooral boterhammen maar toch kom ik aan, en het avond eten eet ik met de pot mee.
Aan het avond eten valt nog wel wat te veranderen.
Het is misschien wel handig om te weten dat ik fanatiek sport.
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Het ligt eraan wat je bedoelt met "gezond eten". Ik maak uit je vraag op dat je af wilt vallen. Om dat te bereiken is er 1 gouden regel: Het aantal calorieën wat je binnenkrijgt moet lager zijn dan het aantal calorieën wat je verbrandt. Als je je daaraan houdt zul je hoe dan ook afvallen, ongeacht wat je eet.

Er zijn verschillende manieren om te bereken hoeveel calorieën je nodig hebt om op gewicht te blijven (onderhoud wordt dat genoemd) en dat zijn uiteraard richtlijnen aangezien ieder lichaam anders is. Op onderstaande pagina vindt je verschillende calculators waarmee je dit kunt bereken. Ik zou je aanraden de "Formule van Katch-McArdle"-calculator te gebruiken als je weet wat je huidige vetpercentage is en anders de "Formule van Harris-Benedict"-calculator.

http://www.fitsociety.nl/basisregels-voeding/bereken-jouw-caloriebehoefte/

Daarnaast is het een goed idee om een account te maken op http://www.myfitnesspal.com/ (is gratis) en eventueel de bijbehorende app op je telefoon te installeren omdat je daarmee heel eenvoudig bij kunt houden wat je eet en daardoor inzicht krijgt in de hoeveelheden eiwitten, koolhydraten, vetten, vezels etc. die je binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je alleen voor een gezond voedingspatroon wilt gaan en niet specifiek bezig wilt zijn met bijkomen of vermageren, dan gelden de algemene regels voor een gezonde voeding.

Deze omvatten:
* gebruik 3 maaltijden per dag en maximaal 4 tussendoortjes. Het aantal tussendoortjes is echter geen vereiste om te halen
* eet gevarieerd
* eet minstens 2x per week vis, waarvan 1x vette vis.
* eet voldoende groenten en fruit, dit wil zeggen 200gr groenten of 2 stuks fruit per dag. Andere bronnen hebben het over 400 gram of 5 porties groenten en fruit per dag, zonder een specifieke aanbeveling over de verdeling van de groenten of het fruit
* gebruik volkoren producten, deze brengen vezels en vitaminen aan.
* drink voldoende vocht op een dag en het liefst in de vorm van water of thee, 1.5 liter per dag wordt aanbevolen
* gebruik voldoende melk en melkproducten
* het WHO adviseert minder dan 30 en% vet op een dag te gebruiken
* het WHO adviseert minder dan 10% van de energie uit losse suikers te laten bestaan (ongeveer 50gr of 12 theelepels) en wilt dit nog omlaag brengen naar 5%
* wees zuinig met zout
* beweeg minstens een half uur per dag matig intensief, iedere dag een half uur bewegen is gezonder dan 3x per week intensief te fitnessen en verder niets te bewegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent, zoals je schrijft een fanatieke sporter en heel energiek dus is het logisch dat je ook vaak honger hebt en je lichaam goede voeding nodig heeft. Je eet vooral boterhammen en dat is niet de juiste voeding. Met boterhammen vul je snel je lijf maar het zijn hoofdzakelijk loze koolhydraten (suikers) waar je niets aan hebt en die je alleen maar dik maken. Koolhydraten e.a. suikers vragen steeds om meer, je krijgt dus al snel weer trek. Je schildklier heeft wel gezonde koolhydraten (brandstof) nodig en gezonde koolhydraten zijn bijv. suikerhoudende groente (bietjes, zoete aardappel, quinoa, haver, bruine rijst, bruine pasta en zo zijn er nog meer). Eet die met mate. Eet ook maar zelden peulvruchten. Schrap dus verkeerde, loze koolhydraten, waar je niets aan hebt uit je voeding, zoals, brood aardappels, rijst, pasta en alle andere geraffineerde suikers. Ze verstoren je hormoonbalans en je insulinespiegel stijgt. Gezonde suikers zitten ook in fruit maar vermijdt zoet fruit, daar zitten veel te veel suikers in, en neem zuur fruit zoals aardbeien, zure appels, bessen. Zorg dat je bloedsuikerspiegel laag blijft en houdt je hormoonspiegel in balans. Belangrijk is het om meer eiwitten (bouwstoffen) en goede vetten te eten. Eiwitten geeft een lange tijd een verzadigd gevoel, je krijgt erna geen honger. Eiwitten: eieren, vlees, vis gevogelte. Goede vetten: olijfolie, grasboter, walnoten, amandelen, macadamianoten. Eet bij elke maaltijd groente zoals sla, spinazie, wiltof, broccoli etc. liefst rauw of kort gestoomd of gekookt in weinig water. Begin de dag met een gekookt of gebakken ei, en groene smoothy van bijv. spinazie, aardbeien of bessen eventueel met een beetje zoet fruit zoals sinaasappel, mango ananas. Wil je echt afvallen dan zou ik de eerste tijd alleen eten: alles wat rent, vliegt, zwemt, en groen(te) is. Zo zou ik je nog veel meer kunnen vertellen maar raad je aan eens op de site en YouTube vanJesse van de Velde.com te kijken. Ik heb daar het maximale gezondheidsprogramma gevolgd met groot succes. Wens jou veel succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Je schrijft: "(...) vermijdt [je bedoelt: vermijd] zoet fruit, daar zitten veel te veel suikers in, en neem zuur fruit zoals aardbeien, zure appels, bessen." en "Begin de dag met een gekookt of gebakken ei, en groene smoothy van bijv. spinazie, aardbeien of bessen eventueel met een beetje zoet fruit zoals sinaasappel, mango ananas." Eerst raad je de vraagsteller aan zoet fruit te vermijden, en daarna geef je aan dat hij of zij er de dag mee moet beginnen. Daarmee spreek je toch jezelf tegen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry van de schrijffout,; natuurlijk is het vermijd. Ik wist wel dat ik mezelf tegensprak met zuur en zoet fruit maar heb ik met een reden gedaan. Zoet fruit is voor de ene persoon verkeerd en voor de ander niet. Ligt er maar net aan hoe iemand reageert op suikers en in hoeverre de hormoonbalans is verstoord en hoeveel brandstoffen iemand. Ik ken deze vraagsteller niet dus wilde verschillende opties noemen en laten zien dat het niet uitsluitend zwart/wit hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als bruine rijst en bruine pasta gezond zijn, je noemt ze in ieder geval bij de gezonde koolhydraten, dan waarom volkoren brood niet? Mij lijkt het dat volkoren pasta en volkoren brood op dezelfde lijn zit
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volkorenbrood en volkorenpasta komen overeen. ik heb het ook niet over volkorenpasta maar over bruine pasta en dat maakt het verschil. In bruine pasta zitten meer vliesjes en daar zitten nu juist de voedingsstoffen in. 100 gr. Bruine pasta bevat dus minder loze koolhydraten en meer vliesjes dan andere pasta. Maar beter kun je gewoon gen tarweprodukten eten en je koolhydraten uit groente en fruit halen. Wil je toch rijst en pasta neem dan de meest gezonde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is misschien interessant om te lezen, er is een onderzoek waarin er een verband lijkt te zijn met een verminderd risico op onder andere diabetes en hart en vaatziekten bij een hogere inname van volkoren producten. In onderstaand artikel wordt ook naar het originele onderzoek gelinkt.
http://www.voedingnu.nl/graanvezel-mogelijk-beschermende-factor-ziekte.254885.lynkx#.VRvkyGnNdQY.email Dus ja, als iemand brood of pasta wilt eten zeker de volkoren variant en niet de witte. Ik kan op het internet niet meteen het verschil vinden tussen bruine pasta en volkoren pasta. Zijn dit echt geen synoniemen van elkaar? In volkorenpasta zitten voor zover ik weet ook vliesjes, ik begrijp het verschil niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bruine pasta is volkorenpasta waar iets meer vezels aan toegevoegd zijn. Is moeilijk te verkrijgen. Net als bij sommig donker brood heb je ook donkere pasta dat gewoon zijn donkere kleur heeft van geroosterd moutmeel i.p.v. vezels. Dus niet alles wat donker is, is van volkorenmeel gemaakt. Een bakker vertelde mij dat alle soorten bruin c q volkorenbrood gemaakt word van (ongezond) witmeel, waar dus alle vliesjes uitgezeefd zijn, en er dan vervolgens vezels en soms geroosterd moutmeel aan toe voegen.