Wat zijn "odd-chain fatty acids" en in welke voedingsmiddelen komen deze vooral voor?

Zoals de titel het zegt vroeg ik mij af wat "odd-chain fatty acids" en in welke voedingsmiddelen deze vooral voorkomen?

Er is weinig te vinden in het Nederlands...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Utrecht
9 jaar geleden
odd-chain FA bestaan volgens mij niet.
Is het niet long-chain fatty acids of short-chain? Zowel korte als lange keten vetzuren komen in allerlei voedingsmiddelen voor. Vet is een mengel van meerdere vetzuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Odd-chain_fatty_acid
In het Nederlands kennen we die term voor zover ik weet niet.
tinus1969
9 jaar geleden
@Utrechtl; het bestaat dus wel, het zijn vetzuren met een oneven aantal koolstofatomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is vooral waar dienen deze vetzuren voor? Ik bedoel, hebben deze vetzuren een bepaalde rol in ons lichaam?

Antwoorden (1)

Een odd-chain fatty acid is een vetzuur met een oneven aantal koolstofatomen in zijn structuur. Dit komt vooral voor bij plantaardige vetzuren.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké maar waar dienen deze vetzuren voor? Ik bedoel, hebben deze vetzuren een bepaalde rol in ons lichaam?
Antoni
9 jaar geleden
Sorry, daar heb ik geen antwoord(en) op. Misschien kan je meer informatie vinden via de bronnen bij mijn antwoord.