is eten van groente en fruit door elkaar gezond?

Mij is altijd geleerd dat je nooit groente en fruit samen mag eten.
dat zou slecht zijn voor je spijsvertering.
Ook bij het googelen vindt je nog veel site's die dit ten stelligste afraden.
Maar nu is het ineens kerngezond (smoothie)
Snapt u het nog?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb daar nog nooit van gehoord, dat groente en fruit door elkaar slecht zou zijn.
Castle
9 jaar geleden
Is voor mij ook helemaal nieuw.
Erna55
9 jaar geleden
Het zijn onbewezen " alternatieve" theorieën die het afraden. Waarom het slecht zou zijn wordt niet uitgelegd...
Eet ze lekker samen in een rijke salade of smoothie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn oma maakt elke week fruitsalade:ijsbergsla,rauwe stukjes rode kool,rauwe andijvie en komkommer,met erdoor:appel,mandarijn,banaan,en pijnboompitten,lijkt mij gezond hoor!;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij hebben ook altijd geleerd dat fruit bij de maaltijd slecht was. Maar dat kwam volgensmij meer door de combinatie met vlees.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik ken alle theorieën die hier worden genoemd slechts uit twee bronnen. De eerste bron is (vanzelfsprekend) de alternatieve hoek. Totaal onbewezen onzin, bedoeld om een eigen bedenksel te ondersteunen. Hierbij hopend dat de lezer niet doorheeft dat die "ondersteuning" zelf ook een bedenksel is. De tweede bron is de verhaaltjes die ouders hun kinderen soms opdissen om te zorgen dat de kinderen hun bordje avondeten netjes leegeten. "Nee, je mag niet alvast een stukje peer tussendoor eten. Je moet eerst je spinazie eten, daarna mag je pas peer eten. Want spinazie en peer tegelijk eten is heel slecht voor je, maar als je het na elkaar eet is het juist heel goed."

Antwoorden (2)

Er is geen reden om dit niet te doen, je maag is juist ingesteld op gevarieerde voeding tegelijk te kunnen verteren.
Als jij er persoonlijk geen last van hebt, dan kun je dit gewoon doen.

Persoonlijk zou ik niet te veel fruit in een smoothie doen, omdat je minder vezels hebt, heb je sneller last van een suikerpiek.
Ritsuka
9 jaar geleden
Zoals anderen hier ook al aangeven is er geen enkele reden te bedenken waarom de combinatie tussen fruit en groenten slecht zou zijn. Als dat waar zou zijn dan hadden we zo'n slecht spijsverteringsstelsel gehad dat we inmiddels al lang uitgestorven zouden zijn (al gaat die redenering natuurlijk alleen op als je de evolutieleer accepteert.)
Het onderscheid tussen groente en fruit is een menselijk verzinsel; er is geen enkele biologische grondslag voor de indeling. Over het algemeen worden bladeren wel tot de groenten gerekend en vruchten tot fruit. Tomaten bijvoorbeeld (toch duidelijk een vrucht) worden meestal, maar niet altijd, bij de groenten ingedeeld. Sperziebonen, peultjes ed zijn biologisch gezien ook vruchten maar worden consequent tot de groenten gerekend.
Dan zijn er natuurlijk ook nog peterselie, bieslook, basilicum ed, hetgeen bladeren en stengels zijn, die weer tot de kruiden/ specerijen horen; overigens samen met bijvoorbeeld pepers en jeneverbessen, hetgeen weer vruchten zijn. Waar horen deze binnen die theorie.

Er bestaan een heleboel ideeën over voedsel; verreweg de meeste zijn gewoon onzin. Zeker een theorie die niet eens een simpele biologische onderbouwing van het onderscheid heeft (of een onderscheid gebruikt dat niet consequent is, zoals bij tomaten) heeft geen waarde.