Is schoolkrijt drop slecht voor de bloeddruk?

Ik ben helemaal 'verslaafd' aan schoolkrijt dropjes, maar mijn bloeddruk is wat aan de hoge kant. Advies is natrium beperkt te eten. Ik las dat ik schookrijtdrop salmiakzout zit maar geen natriumchloride, maar de volgende producten:

suiker, melado, tarwebloem, glucosestroop, gehard plantaardig vet, zoet-
houtwortelextract, verdikkingsmiddel: Arabische gom, salmiakzout,
bevochtigingsmiddel: glycerol, stabilisator: sorbitol, gelatine, glucose-
fructosestroop, kleurstoffen: E150d, E171, zout, aroma's

Ik eet ze niet de hele dag door hoor, zo erg is het ook weer niet... ik denk dat ik gemiddeld zo'n 6 dropjes neem per dag:-), de ene dag meer dan de andere

Picture for question
9 jaar geleden
6K
Ritsuka
9 jaar geleden
Alles waar te voor staat is slecht, je krijgt natuurlijk wel extra suiker en kcal binnen.
6 dropjes vind ik nou niet veel, als dit binnen je kcal behoefte past en je hebt nergens last van, gewoon van blijven genieten.

Antwoorden (2)

Het gaat niet zozeer om de natrium in de drop, maar om het zoethoutwortelextract. Dat is het meest bloeddrukverhogende deel en daarom zou je helemaal geen drop moeten eten als je een bloeddruk probleem hebt.
9 jaar geleden
Van (teveel) zout is bekend dat het vocht vasthoudt en daardoor bloeddruk verhogend werkt. Ook salmiakzout is een zout.
In drop zit ook Glycyrhizine, een bestanddeel van de zoethoutwortel dat ook een bloeddruk verhogend effect heeft.

Dus als je al een te hoge bloeddruk hebt dan is het beter om geen drop te eten.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/glycyrrhizine.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
misslobe
9 jaar geleden
Dankje voor je duidelijke uitleg en de link! + 1 :-)
Reddie
9 jaar geleden
@misslobe , niet bedankt.
Je opmerking over salmiakzout is onjuist. Bij bloeddrukverhalen gaat het uitsluitend over NaCl.
Verder is NaCl pas bloeddrukverhogend als je er meer dan een pond (1/2 kg) per dag van eet.
Men was even vergeten de de 3g die de rat kreeg om te rekenen naar een gewicht van bijvoorbeeld 70 kg.
misslobe
9 jaar geleden
Ooooww
misslobe
9 jaar geleden
Maar ik had het zelf niet over NACL, daarom noemde ik juist de stoffen die er WEL inzitten en dus niet NACL, vandaar mijn vraag over het enige zout wat in die krijtjes zit, nl salmiakzout! Ander drop waar dat wel in zit neem ik nooit. Ik weet wel dat juist de stof NaCL slecht is voor de bloeddruk.