Is het ongezond om alleen maar zelfgemaakte diepvries Maaltijden te eten?

Ben single en hou soms een kook dag waarin ik 2 Maaltijden bereidt voor samen 7-8 keer.
Dat gaat dan de vriezer in.
Ik sport veel na het werken. Dus dan geen tijd meer om te koken. Ook eet ik zo een maaltijd dan wel eens op het werk tussen de middag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

Nee, zeker als je echt alles zelf klaarmaakt en verse ingredienten gebruikt. pas er wel voor op dat je die maaltijden inderdaad tamelijk vlot eet; voor veel zaken geldt dat ze ook in de diepvries wel achteruit gaan.

Nu de nuance: uiteraard is vers eten beter, dus af en toe zou je je toch daaraan eens 'moeten bezondigen'. Maar er valt al veel te compenseren met vers fruit. In elk geval is jouw oplossing verre te verkiezen boven het kopen van reeds ingevroren maaltijden waarvan er veel ook niet echt slecht zullen zijn -- maar waarvan je nooit zeker weet hoe vers alles was toen het werd bereid. Volgens mij heb je een redelijke oplossing voor je situatie bedacht, sporten is ook veel waard. En als het lukt eens een keer samen met anderen eten, dat is zowel gezond als gezellig?
Kijk ook in de bron (wel een commerciele, maar het klopt dacht ik wel behoorlijk).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, zeker niet... of althans niet per definitie.

De voedingswaarde van een zelfgemaakte maaltijd vóór en ná het invriezen blijft zo goed als ongewijzigd, dus in die zin kan je gerust stellen dat dagelijks "uit de vriezer" eten, precies even gezond (of ongezond!) is als "vers bereid" als je in beide situaties exact hetzelfde zou eten.
Het proces van invriezen heeft geen significant invloed op de voedingswaarde van voedsel. De smaak en textuur zal evt iets minder zijn, maar ook dat valt reuze mee als je de techniek een klein beetje beheerst.

Nu komen de nuances:
- Verse groente invriezen is lastig, dus in jou situatie bestaat het risico dat je niet voldoende groente eet. Als je de bekende 2 ons groente per dag in je maaltijden verwerkt, dan is er helemaal niets aan de hand. Gekookte ui, prei, wortel, paprika, boontjes... kunnen prima ingevroren worden.
- Let op dat je genoeg gevarieerd eet. Niet te veel pasta, of aardappel, of vlees... Als je je maaltijden een beetje fatsoenlijk verpakt (luchtdicht, geschikte zakjes, enz.), dan blijven ze minstens 6 maanden goed. Dat geef je alle ruimte om te variëren.
- Ik schreef dat de voedingswaarde "zo goed als" ongewijzigd blijft. Diepvries maaltijden moet je per definitie twee keer opwarmen, en dat betekent dat met name een aantal vitamines verloren zullen gaan bij de extra opwarmstap. In werkelijkheid valt dit reuze mee want de tweede opwarming is veel milder, en als je dieet voldoende gevarieerd is, dan hoeft dat geen enkel probleem te zijn: je krijgt genoeg vitamines binnen, supplementen zijn niet nodig.
- Ik zou je aanraden je dieet aan te vullen met voldoende vers fruit. Een hele mooie oplossing is om smoothies te maken: sinaasappelsap (uit een pak) en een banaan als basis, en evt. andere soorten fruit voor de variatie (aardbei, appel, peer, mango, kiwi...) Je hebt niet meer dan 5 minuten nodig, inclusief afwas. Mijn stelling is dat in je situatie is een blender even onmisbaar als een magnetron. Terwijl je maaltijd in de magnetron rondjes draait, kan je een smoothie bereiden als toetje, of zelfs extra maken en voor je ontbijt bewaren, niets mis ermee!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Het feit dat je deze vraag stelt geeft al aan dat je hierover nagedacht hebt, dus ik denk dat het goed komt!