Hoe lang moet je verse kruiden en en groenten "minstens" opwarmen zodat de mogelijke (schadelijke) bacteriën sterven?

Oké nu zullen er misschien zijn die gaan adviseren om verse kruiden en groenten het best grondig te wassen onder stromend water en dat dit voldoende is maar ik zeg "better safe than sorry".

Weet iemand hoe lang (hoeveel seconden of minuten) je groenten en/of verse kruiden 'minimum' moet opwarmen (bijvoorbeeld op 900 watt in de magnetron) zodat al de schadelijke bacteriën sterven?

P.S.: ik moet ook zeggen dat ik behoorlijk veel gedroogde kruiden eet (thijm, kurkuma, zwarte peper, chilipeper, gember, koriander, knoflook, basilicum, ceylon kaneel, peterselie, etc) en ik dacht altijd dat gedroogde kruiden theoretisch gezien geen schadelijke bacteriën kunnen bevatten, klopt dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Cryofiel
9 jaar geleden
Gedroogde kruiden kunnen nog steeds schimmels bevatten. Aspergillus is een bekende en zeer schadelijke schimmel. Ook na het drogen kunnen er nog gifstoffen aanwezig zijn die bacteriën en schimmels hebben geproduceerd toen ze nog leefden. Dus zelfs als de bacteriën en schimmels al dood zijn, dan zijn hun gifstoffen nog aanwezig. Voor levende bacteriën ben ik niet zo bang. Althans, niet in Nederland. Ik eet mijn verse kruiden regelmatig zo uit de tuin, zelfs zonder ze te wassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryo, vergeet niet dat er ook dingen als parasitaire eencelligen en wormen bestaan. Daar waar katten (en afhankelijk waar je woont) vossen hebt lopen tussen je groenten en kruiden is het toch wel aan te raden dat je dingen die uit de tuin komen wast. Via de uitwerpselen van een vos kun je makkelijk wormen oplopen en toxoplasmose dat door een kat wordt rondgedragen kan erg schadelijk zijn voor een foetus. Dit zijn nu maar twee voorbeelden. Ginger, bij het opwarmen in de pan minimaal het water aan de kook brengen. In een magnetron weet ik zo niet.
Cryofiel
9 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Ik doe dan ook alles om die #*$&*#!% rotkatten uit mijn tuin te weren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo
Gedroogde kruiden en specerijen zijn veel vaker besmet met Salmonella of E.coli dan je zou denken!!
Tip, check even deze site:
https://webgate.ec.europa.eu/rasff-window/portal/
... en voer een zoekopdracht ("Get results") onder Product category "Herbs and spices", en Hazard category "Pathogenic micro-organisms".
Niet schrikker!!! Probleem met schimmels is vooral de toxines die ze hierin gevormd kunnen hebben, maar dan kan je helaas niets aan doen, want ze zijn zo'n beetje tegen alles bestaan.

Het beste antwoord

Hele goeie vraag, ook omdat het antwoord niet eenvoudig is.
Je moet eerst weten wat voor microbiologische besmetting kan je verwachten in wat voor producten:

- Gedroogde kruiden en specerijen:
Hier kan geen enkel micro-organisme (m-o) groeien, maar er zijn heel veel soorten die maandenlang kunnen overleven, en dat zijn niet alleen sporen zoals Clostridium of schimmels, maar ook Salmonella of E. coli. Sterker nog: deze laatste worden met grote regelmaat aangetroffen. Het probleem onstaat als deze kruiden en specerijen aan levensmiddelen worden toegevoegd die daarna niet (voldoende) worden verhit.
Eliminatie van pathogene m-o in producten met weinig water (b.v. gemalen peper of gedroogde tijm, maar ook in pindakaas) is niet eenvoudig, omdat bacteriën veel hogere temperaturen kunnen doorstaan in een droge matrix. Vandaar dat het aangeraden wordt om gestoomde kruiden en specerijen te kopen (dat zijn de meeste), of anders het eindproduct te verhitten ná het kruiden. In dat laatste geval volstaat het met een verhitting van ca. 75°C, maar een volledig kookproces is veiliger.
Microorganismen die sporen vormen zijn bestand tegen veel hogere temperaturen, maar als je het product met kruiden verhit en daarna snel consumeert (of snel afkoelt en binnen 2-3 dagen opeet) dan is dat ook veilig.
Kruiden en specerijen kunnen ook toxines afkomstig van m-o bevatten, zoals b.v. aflatoxines van schimmels. Deze toxines zijn in de regel zeer schadelijk, en het slechte nieuws is dat bijna allemaal enorm hittebestendig zijn, dus kan je zelf helemaal niets hieraan doen, behalve vertrouwen hebben in het voedselveiligheidsysteem van de producent.

- Verse kruiden en specerijen:
Het grootste risico in deze zijn vooral bacteriën en parasieten afkomstig van dieren (direct of indirect, b.v. via besmet water), zoals Salmonella, E. coli, lintworm, enz. Het voordeel is dat een relatief milde verhitting, equivalent tot een industriële pasteurisatie (72°C gedurende 15 seconden), vaak al genoeg is. In de praktijk kan je dit thuis bereiken door je kruiden te blancheren: doe je verse kruiden gedurende 10-15 seconden in kokend water, haal ze eruit met een zeef, en koel ze meteen af onder stromend koud water. Hiermee dood je alle vegetatieve bacteriën, en tevens verbeter je de smaak en de houdbaarheid.
Tip: je kan veel kruiden in één keer blancheren, portioneren en in blokjes invriezen.

By the way, wassen heeft geen enkel effect op de microbiologische veiligheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik besef nu dat je ook gevraagd had naar groente. Dat is in de kern precies hetzelfde verhaal, behalve wat betreft het feit dat groente heeft doorgaans een langere kooktijd nodig, simpelweg omdat spinazie (om maar een voorbeeld te noemen), langere tijd in de pan moet blijven voordat je overal de juiste temperatuur hebt bereikt, en dan laat ik even onverlet of je de groente daadwerkelijk moet koken.
Veel soorten groente móét je juist afdoende koken omdat ze anders gifitg zijn (zoals aardappel, bonen, veel leden van de familie van de kruisbloemen, enz...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Gabi, alvast heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord... Dus om het veilig te spelen is 15 à 20 seconden, (laten we daar 30 seconden van maken hihi) voldoende wanneer je gedroogde kruiden en specerijen verhit op 72°C, dus dan zijn de bacteriën voor 99% dood en kan er misschien nog sporen blijven, begrijp ik het goed? Over groenten gesproken... Je zegt: "Veel soorten groente móét je juist afdoende koken omdat ze anders gifitg zijn (zoals aardappel, bonen, veel leden van de familie van de kruisbloemen, enz…)" Hoe zit dat met kool- en slasoorten? Ik spoel die af en rasp of snij die meestal in kleine stukjes en dan eet ik het vaak rauw op maar in het vervolg wil ik het verhitten. Maar moet je dat echt zo lang verhitten/koken ook al wanneer je ze op voorhand in kleine stukjes gesneden hebt? En als laatst vraag ik mij nog steeds af hoe ik wattages van microgolfovens moet omrekenen naar graden... M.a.w. hoeveel graden bereik ik met bijvoorbeeld 900 watt stand en in hoeveel tijd? Weet jij daar iets meer over Gabi?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even over de tijden: stevige kruiden zoals rozemarijn of tijm mag je best iets langer in kokend water houden, maar als je bladkruiden zoals basilicum, koriander, enz langer dan 15 seconden in kokend water houdt, dan trek je eigenlijk thee en zit de smaak in het water. Doodzonde! Neem van mij aan dat 15 sec in kokend water is meer dan genoeg! Groente die je écht móét koken zijn aardappelen, vrijwel alle peulvruchten (hele jonge zoals sugarsnaps kan je bijna rauw eten), en een paar leden ven de familie van de kruisbloemen, waaronder alle koolsorten vallen. Van de kruisbloemen mag je rauw eten de bladeren van veel soorten (spitskool, chinese kool...), en de bloemen van sommige andere (broccoli, bloemkool...), hoewel veel van deze eten kan redelijk zwaar voor je maag en darmen zijn. De wat stevigere kruisbloemsoorten en koolsoorten zijn toch beter verteerbaar (en lekkerder!) als ze minstens geblancheerd zijn.
Alle slasoorten en eigenlijk de meeste bladgroente zijn zonder meer rauw eetbaar (kropsla, spinazie, rucola...) Wat de temperatuur van een magnetron betreft, is dat zeer onzeker en onregelmatig je kan altijd kiezen om een bakje met water in de magnetron te koken, en dan hierin je kruiden even kort te blancheren (uit de magnetron). Dat volstaat ook, en riskeer je geen verkoolde randjes en een koude midden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+11 Gabi, kan je me als laatst via privé bericht laten weten hoe vertandig het is om droge kruiden rechtstreeks en zonder in het water te doppen heel even te verhitten in een bakje in de magnetron bijvoorbeeld... Dit is dan wel enkel van toepassing voor gedroogde kruiden want groenten optimaal verhitten zal niet lukken opdeze manier vrees ik :-)