Is het nodig om vitamine B te slikken, bij een glutenvrij dieet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
vlees is toch glutenvrij? dat bevat vitamine B.
En je zegt niet wat je verder allemaal eet, dus dit is niet goed te zeggen
tinus1969
9 jaar geleden
Groente en fruit is ook glutenvrij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ligt er niet aan of je glutenvrij eet, maar wat je wél eet.

Antwoorden (1)

Als je een glutenvrij dieet volgt is het niet nodig om vitamine B bij te nemen, er zijn voldoende bronnen om dat uit te halen. Als er coeliakie is vastgesteld en je bent pas begonnen met het dieet, dan is het mogelijk dat je tijdelijk een foliumzuur en B-12 bij moet pakken, omdat er van deze B-vitaminen een tekort kan optreden door coeliakie. Een bloedonderzoek kan uitwijzen of dit inderdaad nodig is.