Helpt extra vitamine D (enigzins) bij het tegengaan van herst/wintersomberheid/depressie?

Zou het helpen om nu al extra vitamine D in te nemen om een wintersomberheid tegen te gaan (ik heb daar zelf meestal geen last van, maar wel iemand in mijn naaste omgeving)? Of moet je toch echt meer licht krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat is een typisch gevalletje van baat het niet, schaadt het niet. De relatie is niet helemaal duidelijk, maar het is wel een gegeven dat alle mensen met een depressie een relatief laag gehalte vitamine D hebben. Het oorzakelijk verband is echter nog niet keihard.
Datzelfde geldt voor daglicht ; daarvan is aangetoond dat het een positief effect heeft op (het ontwikkelen of hebben van) een depressie. Maar in hoeverre dat met het licht zelf of uitsluitend met de vitamine D is , of wellicht nog andere stoffen / hormonen waarop daglicht invloed heeft, zoals melatonine.

Je kunt dus gerust vitamine D beginnen te nemen zodra de R in de maand is, maar vergeet ook niet dagelijks lekker een tijdje buiten door te brengen en gezond te eten. Dan doe je er van alle kanten alles aan wat je kunt. Van altijd maar binnen zitten wordt je sowieso niet vrolijker, of je dat nu een winterdepressie mag noemen of niet, hoeveel pilletjes je ook slikt.

Toegevoegd na 59 seconden:
Nog een leuke bron gevonden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"baat het niet, schaadt het niet. "
Ben ik in dit geval niet helemaal met je eens.
Vit D heeft magnesium nodig om zijn "werk" te doen.
Aangezien de magnesium inname bij de gemiddelde Nederlander aan de lage kant is (ik denk zelfs dat 80% een flink tekort heeft) kan vit D ervoor zorgen dat het tekort merkbaar wordt.
Dit is een reden dat sommige juist minder energie krijgen of slecht slapen e.d. als ze vit D slikken. daarnaast is er sowieso een link tussen depressie in het algemeen en magnesium tekorten.
ofwel: magnesium erbij nemen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, ik ga er natuurlijk van uit dat vraagsteller het over gewone hoeveelheden vitaminesupplementen gaat. Wat je zegt over magnesium zou hebt kunnen kloppen ja. Dat kost ook bijna niets (een buisje voor minder dan een euro meen ik) dus goed aanvullend advies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Het valt dus misschien gewoon te proberen. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou het gewoon houden op wat vitaminesupplementjes polus de hierboven genoemde magnesium (die hebben ze bij de Action en de Lidl enzo volgens mij) , en lekker elke dag even eruit, stukje fietsen of wandelen. Dat is namelijk minstens zo belangrijk : zuurstof , beweging, en activiteit. En dat kost niks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties.

Andere antwoorden (3)

Nee, het extra slikken van vitamine D heeft daar geen effect op, wel lichttherapie, op vakantie naar de zon en Wellbutrin XL. De werking van Wellbutrin XL ter behandeling van seizoensdepressie is wetenschappelijk onderzocht. De conclusie van dit onderzoek is dat 84 procent van de testpersonen die Wellbutrin XL kregen toegediend geen depressieve gevoelens ontwikkelden tijdens de winterperiode. Bij de testpersonen die een placebo (“nep” medicijn) kregen toegediend, was dit aantal 72 procent.
Ook (gespreks)therapie bij een psycholoog of psychotherapeut kan dienstdoen tegen winterdepressie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, maar dit klinkt niet echt als een zelfzorgmiddeltje ; dit lijkt me echt iets dat door een huisarts moet worden voorgeschreven bij een reeds aanwezige depressie. Beetje een paardenmiddel eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, je krijgt het alleen op recept, er werd niet gevraagd om een zelfzorgmiddel dat bij de drogisterij te koop is. Eerst wordt er lichttherapie voorgeschreven en als dat niet helpt in overleg met de arts Wellbutrin XL.
Bedankt voor je reactie, dit was ik inderdaad vergeten te melden in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Inderdaad nogal zwaar. Ik weet niet of dat nodig is, daarvoor weet ik te weinig van de situatie. Vooralsnogkijk ik persoonlijk alleen naar zelfzorgdingetjes, dat medicijn is vermoed te zwaar aangezet. Zo is het bij mijn weten niet, maar in elk geval bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vitamine D supplementen heb je alleen nodig, als er een tekort is, even laten testen is sowieso verstandig, al zal dat niet de oorzaak van de depressie zijn. Laat haar eens naar haar huisarts gaan met dit verhaal.
tinus1969
9 jaar geleden
De meeste mensen hebben 's winters een vitamine D tekort, blijkt uit onderzoek.
Ja, dit kan zeker helpen. Normaal maakt je lichaam vitamine D aan omdat je in voldoende daglicht bent geweest. In de herfst en winter is er aanzienlijk minder daglicht, en zeker mensen die overdag veel werken komen dan makkelijk te weinig buiten. Door het innemen van vitamine D vul je dit tekort aan. Een tekort aan vitamine D kan allerlei klachten veroorzaken, waaronder moeheid of somberheid. Deze klachten kunnen elkaar versterken, waardoor het allemaal ook erger lijkt. Inname van voldoende vitamine D is dus noodzakelijk voor een goed gevoel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is een goede vraag, omdat niemand dit echt heeft uitgezocht.

Er zijn wel redenen om te denken dat het zo is; het verklaart ook waarom lichttherapie zo goed helpt. Verder is het dus in ieder geval zo dat een meerderheid van de Nederlanders 's winters een vitamine D tekort heeft (bloedwaarde < 50, sommige artsen zeggen dat 80 nog beter is).