Is er een website waar ik de hoeveelheid aminozuren van verschillende voedingsmiddelen kan opsporen?

Ik ben dus op zoek naar een website of iets dergelijks waar ik kan nagaan hoeveel miligram of gram aminozuren (alle aminozuren apart) elk voedingsmiddel bevat, bestaat zo iets?

Met vriendelijke groeten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom wil je dit bijhouden?

Het beste antwoord

Ja er is een website waar je dat kan vinden, tenminste als je de essentiële aminozuren bedoelt die de bouwblokken van proteïne zijn (lysine, methionine, etc.). Veel mensen bedoelen deze essentiële aminozuren als ze aminozuren zeggen, dus ik ga er maar even vanuit dat je dat bedoelt, maar er bestaan honderden stoffen die allemaal aminozuren zijn en als je die bedoelt is het een ander verhaal.

De National Nutrient Database for Standard Reference van de USDA is een database waarin je kan zien welke voedingsmiddelen welke stoffen bevatten. Je kan het sorteren op naam van het product, of op hoeveel het van een bepaalde stof bevat, en je kan aangeven of je het per 100 gram of per portie wil weten. Het is helaas wel Engelstalig, maar het is wel een héél uitgebreide database, en het is van een betrouwbare organisatie (de USDA is het ministerie van landbouw van de Verenigde Staten).

Je kan dan bijvoorbeeld aangeven dat je een overzicht wil van welke producten het meeste isoleucine per 100 gram bevatten, en dan krijg je dit (nou ja, dit is het begin van de lijst, de hele lijst is meer dan 5000 producten lang):
Isoleucine (g)
Egg, white, dried, powder, stabilized, glucose reduced 5.02
Egg, white, dried, flakes, stabilized, glucose reduced 4.69
Egg, white, dried 4.58
Egg, white, dried, stabilized, glucose reduced 4.44
Soy protein isolate 4.25
Soy protein isolate, potassium type 4.25
Soy protein isolate, potassium type, crude protein basis 4.25
Seaweed, spirulina, dried 3.21
Egg, whole, dried, stabilized, glucose reduced 3.01
Soy protein concentrate, produced by alcohol extraction 2.94
Soy protein concentrate, produced by acid wash 2.94
Soy protein concentrate, crude protein basis (N x 6.25), produced by acid wash 2.94
Fish, cod, Atlantic, dried and salted 2.90
Beverages, Protein powder soy based 2.76
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey Fynnya, je bent geweldig... Ikzelf heb intussen ook nog een website gevonden: www.eatthismuch.com/recipe/search/?type=food Die van jou ziet er ook heel goed uit, heel erg bedankt. Je krijgt +11 van mij!

Andere antwoorden (1)

Nee, die bestaat niet. Aminozuren worden door het lichaam gemaakt; voedingsstoffen hebben die zuren niet. Het zit als volgt:
koolhydraten,eiwitten en vetten worden verteerd in de darm, waar ze worden afgebroken tot hun bouwstenen: koolhydraten tot suikers, eiwitten tot aminozuren en vetten tot vetzuren en glycerol. Het lichaam gebruikt deze bouwstoffen voor de aanmaak van stoffen die het lichaam nodig heeft voor groei, onderhoud en activiteit.
De aminozuren zitten dan ook niet in het voedsel, je lichaam zorgt dat ze worden geproduceerd. Door eiwitten te gebruiken geef je het lichaam de kans aminozuren te produceren . Er zijn trouwens 20 soorten aminozuren. Elf daarvan produceert het lichaam zelf, maar de andere moeten door voedsel in het lichaam worden opgenomen om ze te maken via voedingsstoffen waarin eiwitten zitten.