Ik heb cardia insufficiëntie en gebruik hiervoor 40 mg pantoprazol wat weinig helpt. Heeft iemand tips of een goed dieet?

Mijn klachten zijn: benauwdheid, brandend maagzuur, veel moeten slikken en soms het idee dat er iets in de slokdarm blijft hangen. Als ik een ergen aanval heb dan straalt het ook door naar mijn bovenrug. S nachts heb ik gelukkig geen last. Ik volg al wel veel tips maar tot nu helpt dit niet heel veel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.5K

Antwoorden (1)

Algemene tips zijn: geen sterk gekruid voedsel eten, geen koffie of chocola, geen (of niet teveel) tomaten, niet te zure voeding of dranken, en koolzuurhoudende dranken mijden. Daarnaast geen strakke kleding dragen (zoals een strakke riem om je buik) en als je last hebt van overgewicht, afvallen tot een gezond gewicht. Verder niet al te zwaar tafelen maar liever wat kleinere maaltijden nemen, en alcohol minderen of helemaal mijden. Dat zijn allemaal dingen die irriterend werken op je maag en waarvan je eerder last krijgt van maagzuur.

Je zult een beetje moeten uitzoeken wat voor jou de voedingsmiddelen zijn waar je het meeste last van hebt. Ik heb zelf refluxklachten en zuur of pittig voedsel of een maaltijd waar veel tomaat inzit merk ik direct, terwijl ik van koffie gek genoeg nooit echt extra klachten heb gemerkt.

Daarnaast raad ik je aan om terug te gaan naar je (huis)arts als de medicatie je onvoldoende helpt. Soms werkt een andere maagzuurremmer beter, die werking kan een beetje verschillen van persoon tot persoon. In principe kom je uit op middelen uit dezelfde groep (protonpompremmers) maar er zitten kleine verschillen in, zodat een ander middel soms nét even wat beter werkt bij persoon A terwijl het eerste middel weer meer effect heeft bij persoon B. Daarnaast wordt soms een middel toegevoegd dat de maagontlediging versnelt, zoals domperidon of metoclopramide (Primperan). Dat zorgt ervoor dat de voedselbrij sneller van de maag in de darm terecht komt, zodat het minder kans heeft om weer naar boven te komen. Deze middelen werken lang niet altijd op refluxklachten, maar het kan het proberen waard zijn. In een periode van veel klachten heb ik ook nog wel eens een middel als Antagel erbij gebruikt, volgens mijn huisarts was juist de suspensie zinvol bij slokdarmklachten. Er zijn kortom nog wel mogelijkheden naast of in plaats van de protonpompremmer die je al gebruikt.

Voor wat betreft het dieet kan het heel zinvol zijn om een tijdje een logboek bij te houden van wat je eet en hoe laat je gegeten hebt, en in dezelfde tijd je klachten elke paar uur te scoren en bijzonderheden op te schrijven. Soms vind je daarmee nog verbanden die je eerder nog niet waren opgevallen, zoals specifieke voedingsmiddelen of combinaties ervan die in jouw geval je klachten verergeren.