Is er een dieet waarvan je energie krijgt maar niet afvalt?

Ik heb vaak weinig energie, daarom zoek ik een goed dieet. Alleen gaan de meeste dieten over afvallen, dat wil ik niet want ik ben slank. En ik wil ook geen spieren "kweken" met een erg eiwitrijk dieet.
Mijn baan is redelijk intensief, ik loop veel en fiets wat af. Soms loop ik hard, maar meestal kom ik al aan m'n dagelijkse portie beweging zonder echt te sporten.

Weet iemand een goed dieet om toch meer energie te krijgen?

Ik kan niet tegen caffeine/theine, melk en cacao, hier wordt ik moe van. Daarom drink ik veel rijstemelk, water en eet ik speltbrood.

Groet

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Je kweekt geen spieren met een eiwitrijk dieet, je kweekt spieren door ze hard te trainen en dit te ondersteunen met de juiste voeding. Dat misverstand wilde ik eerst even ontkrachten.

Wat jij denk ik zoekt is een hoger percentage koolhydraten eten.
Je blijft ongeveer dezelfde hoeveelheid kcal eten als eerst, maar je maakt een paar aanpassingen zodat je in verhouding meer koolhydraten eet.
Dat geeft je snelle energie.

Toegevoegd na 54 seconden:
Ik neem aan dat je wel voldoende slaapt en rust neemt. Je kunt gezond eten wat je wilt, als je lichaam moet lopen op maar 5 uur slaap per nacht, val je uiteindelijk om..

Toegevoegd na 2 minuten:
Houd eens een paar dagen bij wat je eeten drinkt, via een site/app als Cronometer, My Fitness Pal of Fatsecret.
Dan zie je hoeveel je eet en wat de verhoudingen nu zijn van koolhydraten, eiwitten en vetten. Daarvoor moet je wel even dingen gaan wegen om je porties te bepalen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik slaap altijd rond de 8 uur per nacht ( ik ben een vrouw van 23 ). Als ik vrij ben slaap ik makkelijk 10 uur.
Toen ik 14 was kreeg ik pfeiffer, sindsdien ben ik altijd een beetje moe gebleven. Ik ga die sites eens proberen, dankje!
Ritsuka
9 jaar geleden
Rond de 8 uur lijkt mij prima. Over die Pfeiffer heb ik verder geen kennis, dat zou je bij je huisarts na moeten vragen, of dat normaal is.
Energie krijgt je door zo gezond mogelijk te leven. Natuurlijk voldoende nachtrust en zo min mogelijk stress. Maar voeding is het allerbelangrijkste.

Om echt goed resultaat te boeken zul je (vooral in het begin) wat discipline moeten opbrengen en er tijd in moeten investeren om jezelf een nieuw eetpatroon/lifestyle aan te meten.
Tegenwoordig heeft bijna iedereen (in de westerse maatschappij) last van moeheid en verlies van energie. 3x raden hoe dit komt..
Bewerkte voeding is oorzaak nummer 1... dat wil zeggen, alle voeding dat niet (rechtsstreeks) uit de natuur komt. Dus: e-nummers, chemische toevoegingen, slechte suikers, kant-en-klaar-maaltijden etc.

Om echt energie te krijgen zul je dus over moeten gaan op zo puur mogelijke voeding, natuurlijke voeding dat gewoon in de natuur te vinden is. Dat betekent veel groenten, fruit, noten, zaden en dierlijke producten met mate (muv vis). Zuivel en rood vlees zijn bijvoorbeeld niet bevordelijk voor je gezondheid en dus je energie.

Het is ook een kwestie van je weerstand hoog houden; hoe hoger je weerstand, hoe minder ziek je wordt en dus hoe minder energie je lichaam nodig heeft om te herstellen. Gezond eten, regelmatig sporten, voldoende slaap en stress vermijden zijn de belangrijkste aspecten voor meer energie.

Waar je veel inspiratie (en recepten) uit kunt halen zijn de voedingsexperts Sarah Britton, Rens Kroes, Kristina Carillo-Bucaram (Fullyrawkristina) en Rawvana. Zie hieronder video's.

In het begin klink het misschien too much, te zweverig, maar het is gewoon waar dat hoe meer groenten en fruit je eet en hoe minder processed foods, hoe meer engergie je krijgt.

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik kan mijn reactie helaas niet meer aanpassen, alleen iets toevoegen. Dus hier waar je deze mensen kunt vinden:
Fullyrawkristina (youtube) Rawvana (youtube) www.renskroes.com (zus van) en Sarah Britton www.mynewroots.org

Dit is wat mij betreft de echte 'top of the world' als het over voedingsexperts gaat, dus niet de zoveelste dieetgoeroe..