Helpt Ramadan met het afvallen?!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, je regelmaat wordt verstoord en je eet meer dan overdag, omdat je het eten voor de hele dag in een paar uur moet binnen krijgen.
Ritsuka
9 jaar geleden
daar is de Ramadan niet voor bedoeld, het is meer als zelfreflectie.

Antwoorden (3)

Niet altijd,het is een gevaarlijke periode waar men vaak juist aankomt:
“Vast (de maand Ramadan) om jullie lichamen te genezen van ziekten”, luidt een hadith, oftewel een uitspraak van de profeet Mohammed (vrede zij met hem).

Aankomen kan gezien worden als één van deze ziekten. Als men wil afvallen tijdens de vastenmaand, moet men er op letten dat dit op een zorgvuldige manier gebeurt. Er zijn vele hadith die ons adviseren over hoe we gezond kunnen eten in deze maand. Maar juist wanneer het Ramadan is, vergeten we deze gezonde eetgewoonten vaak. Ironisch genoeg zijn er tijdens Ramadan meer “eet-valkuilen” dan in welke andere maand van het jaar dan ook. Dus op het moment dat wij ons best doen om goede moslims te zijn door te vasten, kan het zo zijn dat we onbewust afdwalen van het pad van de Profeet, door alle regels aangaande goede voeding te overtreden. De meest voorkomende “ramadan- valkuilen” zijn: direct na de adhaan (oproep tot gebed) van de maghreb een zware iftaar-maaltijd nuttigen (maaltijd waarmee het vasten verbroken wordt), onbekend of nieuw voedsel eten, te veel gezouten voedsel, te veel zoetigheden, extra veel thee of koffie drinken, niet genoeg slapen, maaltijden overslaan, te veel brood eten, veranderingen in onze levensstijl en minder bewegen.
fremar
9 jaar geleden
Ja maar dan moet je het opbouwen, steeds minder eten tot je op het niveau van de ramadan zit
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
is het dan niet afbouwen? en wat is het 'niveau' van de Ramadan?
Nee, de meeste Moslims komen juist aan tijdens de Ramadan. Zeker voor iemand die bewust aan het lijnen is en al gewicht kwijt is, is het extra moeilijk om te voorkomen dat ze weer gaan aankomen. Maar ook mensen die niet af hoeven te vallen, komen tijdens de Ramadan vaak aan.

Er wordt natuurlijk anders gegeten: moslims vasten van zonsopgang tot zonsondergang, dus alleen overdag. Wanneer je enkele dagen achter elkaar niet zou eten zou je op den duur af moeten vallen. Tijdens de vastenmaand eet een moslim echter wel, maar alleen tussen zonsondergang en zonsopgang. Dat betekent dat je anders gaat eten, en dat helpt je stofwisseling niet. 's Avonds of 's nachts eten kan er juist voor zorgen dat je aankomt, of op zijn minst moeilijker afvalt.

Daarbij is de Ramadan bij moslims ook echt een familiefeest. Voor wat betreft het vasten is er het aspect van opoffering, zelfbeheersing en het letterlijk mee-lijden met mensen die minder hebben, maar na zonsondergang wordt vaak met de hele uitgebreide familie samen gegeten. Die maaltijden draaien heel erg om dat samen-zijn, en er wordt ook extra lekker gekookt. Dat is echt niet alleen tijdens het Suikerfeest zoals sommige mensen lijken te denken, dat is de hele maand. En we weten allemaal dat je meer eet als je samen bent met anderen. Hoe gezelliger het is en met hoe meer mensen je samen bent, hoe meer je vaak gaat eten. Er wordt dus veel en lekker en uitgebreid gegeten, want je bent samen én je moet zorgen dat je de volgende dag het vasten vol kunt houden. Dat op een voor je stofwisseling 'ongunstig' moment: je lichaam is niet gewend om overdag langere tijd niets te eten en ook niet om tot diep in de nacht of 's ochtends vroeg (afhankelijk van hoe de ramadan valt) heel uitgebreid te eten. Dat kan je spijsvertering behoorlijk in de war schoppen.

De meeste Islamieten komen dus juist aan tijdens de Ramadan. En aan het einde van de maand komt dan ook nog het Suikerfeest, waarbij heel uitgebreid gegeten wordt. Juist omdat het een familieaangelegenheid is, is het moeilijk om terughoudend te zijn met het eten. In veel moslimlanden is daarbij het samen eten veel meer verweven met verbondenheid van familie en met de daar zo belangrijke gastvrijheid. Wij Nederlanders kunnen op een verjaardagsvisite gewoon een gebakje afslaan als we aan het lijnen zijn, maar in sommige culturen kun je zoiets eigenlijk niet maken omdat het een belediging is van de gastvrouw en misschien nog wel veel meer wat wij gewoon niet begrijpen ;-)