Het spul dat wordt toegevoegd aan bijvoorbeeld Becel dat cholesterol verlagend zou werken, is dat ergens te koop ?

Ik heb mijn twijfels over al die door fabrikanten gesponsorde "gezonde" voedingsmiddelen die cholesterolverlagend zouden werken. Volgens mij werken ze alleen winstverhogend. En als de toevoegingen inderdaad zo gezond zijn waar koop je dat dan en hoe heet het ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Reddie
9 jaar geleden
Volgens het boek "De Cholesterolhype" is juist een laag cholesterol gevaarlijk. (Behalve bij familiaire hartaandoeningen). Cholesterolverlagers (statines) werken dan ook vooral winstverhogend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat heet roomboter. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik persoonlijk ben t met je eens dat ik denk dat het vooral voor de verkoop bedoeld is. Veel mensen "trappen" er in met dit soort producten. Zij nemen vaak Becel oid of van die pro-biotica dingen. Dan denken ze dat ze gezond zijn maar eten ondertussen wel een hele zooi andere (vette) dingen. Ik denk dat het misleidend werkt. Ik eet alles vol, roomboter, volle melk, yoghurt, kaas etc. Alleen moet je afwisselen en met mate eten. Dan denk ik dat het veel gezonder is dan al die voedingsmiddelen met toegevoegde dingen en light producten. Ik eet alles vol en ben niet te dik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En mijn cholesterol is perfect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het heet gebakken lucht . Bij mij te koop voor de laagste prijs het wordt
Na betaling gratis thuis bezorgd ( op een winderige dag ) het stofje wat per merk verschilt is zelf verzonnen en heeft geen wetenschappelijke grondslag geeft de aandeel houders een tevreden gevoel en dat is goed voor hart en bloedvaten . Dus het werkt prima maar niet bij jou :(

Het beste antwoord

Het spul dat je bedoelt zijn plantesterolen, en het korte antwoord op je hoofdvraag is "nee", die kan je nergens 'zomaar' kopen.
Deze plantensterolen worden verkregen van zaden van planten die daarna moeten worden geëxtraheerd en geraffineerd in olieraffinaderijen. Ze zijn, naast moeilijk te verkrijgen, verschrikkelijk duur, simpelweg omdat het geen gangbare ingrediënten zijn voor andere levensmiddelen.

Daarnaast, mocht het je lukken om een hoeveelheid zuivere plantensterolen te bemachtigen, dan heb je een paar problemen: plantensterolen oxideren redelijk snel bij contact met de lucht, dus bewaren wordt meteen een flinke uitdaging. Dan heb je het probleem van doseren en toepassen, want deze stoffen kunnen bij een juiste dosering, bij de juiste personen, en positief effect hebben, maar ze zijn beslist niet voor iedere consument bedoeld, en zo staat het ook op het etiket.

Daarnaast heb je ook je twijfels uitgesproken over "gezonde" voeding, maar wat je waarschijnlijk bedoelt is voeding met "gezondheidsclaims" en "medische claims".
Gezondheidsclaims is iets dat bij wet is geregeld, en je mag ze beslist niet zomaar gebruiken.
In NL is de controle en toezicht hierop een taak van de NVWA, en bij overtreding van deze regels worden fikse boetes uitgedeeld, en moet het product sowieso van de markt worden gehaald. Het gebruik van claims die niet goedgekeurd zijn door EFSA (de Europese Agentschap voor Voedselveiligheid) wordt beschouwd als misleiding van de consument.
In het geval van BecelProActief, heeft de fabrikant tientallen studies moeten aandragen die wetenschappelijk aangetoond hebben dat onder bepaalde omstandigheden, bij een bepaald groep mensen met een specifieke aandoening, het product een cholesterol verlagend effect heeft. Dat staat vast, en dat is met keihard bewijs aangetoond.
Mocht je nieuwsgierig zijn naar hoe EFSA haar werk doet, check maar ff een eerder antwoord van mij (zie link)

Producten met gezondheidsclaims werken inderdaad winstgevend, dat valt niet te ontkennen, want anders zouden de fabrikanten deze nooit hebben ontwikkeld.
Maar voor je geruststelling: naast winstgevend, is er iemand die de juistheid van deze claims toetst (EFSA) en nog iemand die de toepassing controleert (de NVWA), zodat je niet gefopt wordt.
En toch, vind ik dat (behalve als je een ziekte of aandoening hebt) een gezond en gevarieerd dieet nog steeds het beste is voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Een prachtig en genuanceerd antwoord, dikke plus! Meer is er denk ik niet over te zeggen.

Andere antwoorden (3)

Die stoffen heten plantensterolen en zijn denk ik alleen in flinke hoeveelheden tegen een redelijke prijs verkrijgbaar. In de praktijk zal een kuipje Becel,wel het goedkoopst uitpakken. De werking van plantensterolen op het LDL cholesterolgehalte is met grotemzekerheid aangetoond. Het geeft een vermindering van 10% na enkele weken gebruik.
Ook de relatie van LDL cholesterol en hart en vaatziektes is statistisch en causaal (vorming van plaque) ruimschoots aangetoond. Een direct effect van Becel op het optreden van hart en vaatziektes is niet aangetoond, maar eerlijk gezegd lijkt me dat ook een onnodig kostbaar en lastig onderzoek. Je zou een groep proefpersonen 20 jaar aan de Becel moeten houden om zo een claim te maken.
Een verlaging van 10% is overigens niet zo schokkend, het LDL cholesterolgehalte rond de honderd is goed, rond de 150 begint de gevarenzone, dus Becel of sterolen kunnen maar een kleine bijdrage leveren als je van 160 terug naar 120 moet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan er vanuit gaan dat het 100% marketing is. Een Duitse consumentenorganisatie zegt zelfs dat de boter schadelijk kan zijn voor de gezondheid.

"Er is geen bewijs dat de margarine de cholesterol verlaagd. Consumenten worden door Unilever, de producent van de boter, als proefkonijnen gebruikt. De boter verhoogt mogelijk het risico op hart- en vaatziekten. Er is bijkomend onderzoek daarover nodig". Luidt het Duitse onderzoek.

Becel pro-activ beantwoordt aan alle veiligheidsvoorschriften. Er is niks mis mee. Alleen mag het niet door iedereen gebruikt worden. Het etiket zegt het ook: de margarine is alleen bestemd voor mensen met een te hoog cholesterol. Op het etiket staat ook dat het afgeraden wordt aan zwangere vrouwen en kinderen onder 5 jaar.

Er bestaan pillen en behandelingen die Cholesterol verlagend werken, maar deze kun je alleen krijgen op doktersrecept.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je. Ook hier heb ik wat aan. Nog een bevestiging. Ik blijf me verbazen over het feit dat de gemiddelde consument alles maar gelooft.
Cryofiel
9 jaar geleden
Waarom stel je een vraag als je het antwoord al weet? Je opmerkingen doen vermoeden dat je niet openstaat voor informatie die jouw huidige idee tegenspreekt.
Mijn zuster die in Canada woont vertelde dat BecelProActiv in Canada al jaren verboden is omdat de plantensterolen die er in zitten slecht zijn voor hart en bloedvaten.
In 2012 heeft BecelProActiv het" Gouden Windei voor misleiding"
 gekregen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens is het verstandig om eerst bij je huisarts te laten onderzoeken of je cholesterol wel of niet te hoog is want als deze niet te hoog blijkt te zijn dan hoef je ook niet op zoek naar alternatieven.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je. Jouw en de meeste reacties die ik kreeg bevestigen mijn vermoeden. Schandalig dat mensen zo voor de gek worden gehouden. En alles voor zoete koek aannemen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Yep. Schandalig. "Een onbekende persoon op Internet vertelt anoniem dat een andere onbekende persoon vertelt dat product X verboden is". Inderdaad, schandalig dat mensen alles voor zoete koek aannemen. Kijk eens een tikje verder. Dingen zijn niet alleen maar positief of alleen maar negatief.
tham
9 jaar geleden
Het positieve van BecelProActiv is dat je zelf het gevoel hebt dat het werkt.
Het negatieve van BecelProActiv is dat het niet werkt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Yep, dat is de standaard reactie van de complotgelovers.
tham
9 jaar geleden
Cryofiel,
Ben even de draad kwijt betreffende jouw reacties: ben je nu een voor- of tegenstander???
Cryofiel
9 jaar geleden
Zoals ik al zei: dingen zijn niet alleen maar positief of alleen maar negatief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tham
Wat Cryofiel bedoelt met haar reactie, is dat heel veel mensen eerder geneigd zijn om een anoniem bericht op Internet te geloven, met wazige links en wilde beweringen, dan een wetenschappelijk rapport, ondersteund door klinische studies, en als betrouwbaar beschouwd door EFSA, de onafhankelijke Europese Agentschap voor voedselveiligheid.
Want vergis je niet, daar komt het op neer: de werking van de plantensterolen in Becel wordt door EFSA als "bewezen" beschouwd, en de toetsingscriteria van EFSA zijn écht heel erg strikt.
Net zoals bij ieder medicijn of voedsel moet je verstandig mee omgaan en niet te veel van eten. Ook van te veel water, elke dag 6 bananen, of 4 liter Cola light per dag word je op den duur ziek, en als je een pond pruimen opeet, dan raak je gegarandeerd aan de diarree.
Je hebt ook mensen met allergie die van een heel klein beetje pinda's in hun eten dood gaan, maar niemand beweert daardoor dat pinda's dodelijk zijn en dat Calvé pindakaas verboden moet worden. Wel is het bij wet geregeld dat de (mogelijke) aanwezigheid van pinda's in voedsel (en alle andere allergenen) duidelijk in de ingrediëntenlijst moet worden vermeld.
Nou, dat heb je ook voor Becel: het is bewezen dat het cholesterol verlagend werkt, maar je hebt ook een gebruiksaanwijzing nodig, en het kan ook prima zo zijn dat het voor een bepaalde persoon niet werkt. De rest is allemaal ruis.
Cryofiel
9 jaar geleden
Precies. Zoals met elk product zijn er voordelen en nadelen. Iemand die alleen maar de voordelen noemt, is waarschijnlijk een marketeer van Unilever. Iemand die alleen maar de nadelen noemt, is waarschijnlijk een complottheorie-gelover. Er zijn zeker voordelen. Laten we echter de nadelen niet ontkennen. Er zijn zeker nadelen. Laten we echter de voordelen niet ontkennen.