Zitten er evenveel kcal in gestoomde groenten als in gekookte groenten?

Aangezien er meer vitamines behouden worden als je groenten stoomt, vroeg ik me af of hier dan ook een verschil in kcal in zit met gekookte groenten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Ritsuka
9 jaar geleden
kcal blijft naar mijn weten hetzelfde
tinus1969
9 jaar geleden
Leuke vraag: Naar analogie van het viatmine-behoud, zullen er ook minder suikers/koolhydraten weglekken, en zal gestoomde groente iets meer kcal bevatten. Of het effect werkelijk meetbaar is, zou leuk zijn om uit te zoeken.
Overigens verwacht ik een relatief klein effect, zeker bij groente die arm is aan suiker. Geen reden dus om te koken ipv stomen.

Antwoorden (1)

Het zal weinig tot geen verschil maken. Bij stomen wordt het voedsel verhit tot een temperatuur van 90 – 95°C. Je verliest minder nutriënten aan het water dan bij koken. Een vergelijking tussen stomen en het koken van groenten laat de grootste verschillen in verlies van nutriënten zien voor foliumzuur en vitamine C. Vergeleken met rauwe consumptie vermindert stomen de hoeveelheid foliumzuur en vitamine C met ongeveer15%, koken met ongeveer 35%. Ook polyfenolen (plantaardige anti-oxidanten met een ontstekingsremmende werking, zoals flavonoïden) blijven beter bewaard met stomen dan bij koken. Voor andere nutriënten zou het minder verschil maken.