Hoe komt het dat de bloedsuikergehalte omhoog gaat terwijl je 15 minuten ervoor een hypo had en ook geen koolhydraten hebt gegeten?

Ik ben sinds kort begonnen op Low Intensity een half uurtje te joggen op lege maag (3 keer per week) met als doel effectiever vet te verbranden, ik ben namelijk skinny fat (ben slank, niet dik maar heb wel een dikke buik die ik er niet af krijg, verder doe ik ook nog aan krachttraining om wat spieren te bouwen, dit doe ik ook 3x per week.

Vorige week heb ik mij een bloedsuikermeter besteld (niet dat ik suikerpatiënt bent, althans niet dat ik het weet) en heb binnen het uur 4 keer gemeten:

1ste meting was toen ik opstond, die was normaal: 84 mg/dL (gemiddelde waarden in België zijn: tussen de 74 mg/dL en 100 mg/dL

2de meting was direct na het joggen, deze keer was het gedaald: 65 mg/dL (dit is dus lager dan de gemiddelde waarden hier in België en dus gelijkwaardig met waarden voor hypo patiënten, echter, ik heb 15 minuten later nogmaals gemeten en had helemaal niks gegeten, ook geen koolhydraten en mijn bloedsuikerwaarden waren terug normaal: 85 mg/dL

En 10 minuten later heb ik nog een laatste keer gemeten, nog steeds niks gegeten, de waarden zijn terug een beetje gezakt maar zit nog binnen de gemiddelde waarden: 80 mg/dL

Over 15 minuten ga ik een complete maaltijd een maaltijd eten en dan als allerlaatste keer nog eens meten...

Mijn vraag is, hoe komt dat? Hoe kan mijn bloedsuikerwaarden van 65 mg/dL stijgen naar 84 mg/dL als ik geen koolhydraten gegeten heb? Kan iemand mij een beetje parate kennis geven over hoe ons lichaam precies werkt en reageert?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
die waarden zeggen weinig - in Nederland wordt in mmol/L gerekend
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik woon in België.
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom meet je die waardes elke keer?
En je wilt spiermassa opbouwen, dan moet je wel genoeg eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel, ik vroeg mij af of ik diabetes zou hebben of niet en dat dit de oorzaak zou zijn waarom ik "skinny fat" ben :) Dat is de reden waarom ik het gemeten heb eerlijk gezegd...
Ritsuka
9 jaar geleden
dat kun je het beste bij de huisarts laten doen, zoals jij zegt weet je niet goed wat die waardes nou betekenen.
Wat voor mij hielp was meer gaan eten en meer letten op eiwitten, toen had ik eindelijk geen koude vingers meer, en ging ik vanzelf meer bewegen. Nu weeg ik iets van 8 kilo zwaarder, maar mijn buik is strakker en de meeste broeken passen mij nog gewoon (hoewel sommige wat te strak zijn bij bovenbenen en te breed bij taille)

Antwoorden (3)

Allereerst, ik woon zelf in Nederland en ben dus de Nederlandse waardes gewend. Ik heb een omrekentabel gevonden. In mijn antwoord zal ik uitgaan van de Nederlandse waardes; tussen haakjes zal ik de Belgische waarde uit de tabel weergeven.

Je noemt als normaalwaardes voor het glucose 74-100 mmg/dl; in Nederlandse waardes is dat 4,1-5,5. De interpretatie van de glucosewaarde ligt echter wat ingewikkelder dan simpel kijken of je waarde hiertussen valt. In Nederland gelden voor glucose de normaalwaarde 3,5-6 (63-108) Boven de 6 (108) kan passen bij diabetes. Mensen met diabetes wordt geadviseerd het glucose tussen de 4-8 (72-144) te houden; er gelden dan dus andere 'normaalwaardes.'
Het is niet zo, dat elke waarde onder de 3,5 (63) perse een hypo betekent. Bij een echte hypo moeten er namelijk ook symptomen van de hypo optreden, dat gebeurt vaak pas vanaf 2,5 (45) of nog lager. Aan de andere kant kunnen mensen die langere tijd een erg hoog glucose hadden en plotseling dalen ook klachten van een hypo krijgen terwijl het glucose eigenlijk nog verhoogd is.

In de reacties schrijf je dat je wilde weten of je diabetes hebt; dat heb je met zekerheid uitgesloten. Als je wel diabetes zou hebben dan had je glucose al direct boven de 6 (108) moeten zijn.

Wat er bij jou gebeurd is is volkomen normaal en een teken dat je glucose-regulatie prima werkt.
Je eerste waarde was 4,7 (85) een prima nuchtere waarde.
Vervolgens ben je gaan joggen en daarbij dus glucose gaan verbranden. Logisch dus, dat je glucose dan nog verder daalt. Je glucose daalt tot 3,6 (65) dat is op het randje maar verder prima; zolang je geen klachten krijgt is er eigenlijk geen echte ondergrens van de normaalwaardes.
Na het joggen blijft je lichaam proberen om het glucose terug te brengen naar de gewenste waarde, bij jou dus ongeveer 4,7 (85). Je lichaam is prima in staat om zelf glucose te maken; dat hoeft echt niet alleen uit je voeding te komen. In je lichaam ligt een hoeveelheid glycogeen opgeslagen, dat kan snel omgezet worden in glucose (als die voorraad tijdens het joggen nog niet uitgeput was tenminste) Verder kan je lichaam andere stoffen als eiwitten ook omzetten in glucose.
Waarom de waarde weer wat later weer ietsje lager is is niet te zeggen. Het glucose wisselt nu eenmaal. Overigens mag zo'n meter een afwijking van 10% hebben; het verschil tussen 4,5 (80) en 4,7 (85) kan dus ook een gewone meetfout zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey Flip, heel erg bedankt voor het uitgebreid antwoord! Begrijp ik het goed dat je lichaam pas naar vetverbranding kan overschakelen als je glycogeenvoorraden in je lever en spieren uitgeput zijn? Of hoe zit dat precies?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Glycogeen is een goede bron van glucose voor het lichaam en dus de eerste bron die aangesproken wordt. Als die voorraad uitgeput is gaat het lichaam over op vetverbranding. Per gram vet komt er meer energie vrij dan per gram glucose, vet is dus een efficiëntere manier van opslag dan glucose of glycogeen. De verbranding van vet verloopt echter minder efficiënt dan de verbranding van glucose, daarom wordt die voorraad pas later aangesproken.
Dit is althans de theorie; zoals gebruikelijk is de werkelijkheid ingewikkelder. Het lichaam schakelt niet van het ene op het andere moment over, dit gaat geleidelijk waarbij er een periode is waarbij de glucose verbranding afneemt en die van vet toeneemt.
Maar goed, kort door de bocht klopt je stelling dus wel. Bedenk wel, dat je lichaam het vet niet speciaal van je buik weghaalt. Of het een oplossing is voor je buikje valt te bezien.
Als je geen suikerpatient bent krijg je ook geen hypo. Die treedt alleen op bij diabetici omdat die niet zonder medicijnen hun bloedsuikergehalte op peil kunnen houden. Jouw lichaam zorgt zelf perfect voor de juiste bloedsuikerspiegel doordat het zelf het daarvoor noodzakelijke hormoon insuline kan produceren. Zoals al uitgelegd zal jouw lichaam bij acuut tekort aan glucose eerst glycogeen gaan omzetten in glucose. Vetvoorraden aanspreken kost in zo'n situatie te veel tijd. Om je buikje kwijt te raken kan je denk ik beter naar de input kijken. Je eetgewoonten hebben veel meer invloed op je lichaam dan je activiteiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Je kunt wel degelijk een hypo krijgen zonder suikerziekte.
En wel op willekeurige momenten, en zelfs kort na de maaltijd.
Verder klopt je verhaal over de omzetting van ...
Maar volgens mij gebeurt dat door adrenaline. Door de hypo krijg je een "vluchtreactie", waarbij je een adrenalinestoot krijgt.
Insuline doet juist het tegenovergestelde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, je hoeft niet suikerpatiënt te zijn om hypo te krijgen. Verder snap ik niet waarom je zegt: "Zoals al uitgelegd zal jouw lichaam bij acuut tekort aan glucose eerst glycogeen gaan omzetten in glucose. Vetvoorraden aanspreken kost in zo’n situatie te veel tijd." Op Wikipedia lees ik namelijk: "In de mens wordt het voornamelijk opgeslagen in de spieren en de lever en dient het als secondaire langdurige energie opslag (vetten in vetweefsel dienen als primaire energie opslag)."
Zie het antwoord dat hier heb gegeven: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/overig/bloedsuiker-nuchter-hoger-slapen-gaan.507412

Hoewel je een andere vraag stelt, is het antwoord eigenlijk hetzelfde: De totale hoeveelheid glucose in je bloed is klein (met de Belgische waardes is dat makkelijk uit te rekenen als je uitgaat van 100 mg/dL en 5 liter bloed, en die concentratie wordt gereguleerd door de hormonen insuline en glucagon. Wat je eet en verbruikt is veel meer dan het beetje glucose in je bloed.