Kan je bij centrum eetstoornissen ursula ook terecht als je een beginnende eetstoornis hebt?

Ik ben door mijn psycholoog daarnaar verwezen omdat die het idee heeft dat ik een eetstoornis aan het ontwikkelen ben. Maar ik ben bang dat ik niet serieus genomen word omdat ik heel lichtjes ondergewicht heb en dat het geen 'echt' probleem is (in mijn ogen dan, mijn omgeving denkt daar namelijk anders over). Maar kan ik daar dan eigenlijk wel hulp krijgen? Ondanks dat ik geen echt eetprobleem heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
je kunt bij elk gewicht een eetstoornis hebben hoor, dus daar ligt het niet aan. Je kunt soms zelfs dik zijn door een eetstoornis (binge eating disorder)
Je psycholoog raad het aan, ga in elk geval even kijken.
Cryofiel
10 jaar geleden
JIJ vindt dat je geen probleem hebt. Tegelijk WEET je dat jouw omgeving het probleem heel goed ziet. Conclusie: je hebt wel degelijk een probleem, maar je ziet het niet. En dat is deel van het probleem. Met andere woorden, je bent bij Ursula precies aan het juiste adres.
Cryofiel
10 jaar geleden
Als ik jouw vragen zo doorlees, heb je op meerdere punten begeleiding nodig. Je bent onzeker zonder dat daar ook maar enige noodzaak voor is. Je legt jezelf obsessieve dwanghandelingen op. Je piekert over alles waar je maar over kunt piekeren, ook als dat geen enkel nut heeft. Nu komt daar dus een tamelijk gevorderde eetstoornis bij. Jouw onzekerheid over dit instituut is juist een symptoom van jouw problemen. Juist het feit dat je zo onzeker bent, is de reden om er zo snel mogelijk naartoe te gaan. En ja, je zult na af loop van je eerste bezoek waarschijnlijk denken dat ze jou maar een rare griet vinden. Dat is natuurlijk niet zo, maar ook dat is een gevolg (een symptoom) van jouw onderliggende problemen.
Poet
10 jaar geleden
Juist!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik spreek uit ervaring:
Ik ben met 1 van mijn behandelaars voor een intake gesprek daar geweest en ik kwam daarvan uit het ziekenhuis terecht,ik had toen levensbedreigend ondergewicht.
Er is een wachtlijst en ik kreeg ook te horen dat ik moest afwachten.
Je moet zowat halfdood daar binnenkomen willen ze je daar serieus nemen dus ik ben bang dat ze je niet urgent genoeg vinden.
Er zijn ook andere klinieken trouwens.
Maar je moet geen wonder verwachten,ik ken verschillende meisjes die daar heel erg achteruit gingen en er is ook veel kritiek op Ursula,ik wil er zelf in ieder geval nooit meer naar toe.

Antwoorden (1)

Als je omgeving en je psycholoog het zeggen zou ik het gewoon doen. De mensen bij Ursula hebben vast erg veel ervaring met twijfelaars en die kunnen je vast heel goed uitleggen of jij nu wel of niet baat kunt hebben bij hun hulp.